-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Første tur i Tiguan
Vi gir deg førsteinntrykkene etter vår prøvekjøring av Volkswagens nye kompakt-SUV.
Track & Field er modellen for dem som ønsker best mulig fremkommelighet og god bakkeklaring. Her inngår Hill Descent Control, kompass i kjørecomputeren samt dekktrykkmonitor som standard. Dessuten kan du takle stigninger med en angrepsvinkel på 28 grader.
Men er du ute etter skikkelige terrengegenskaper, kan du glemme Tiguan. Bilen er nemlig ikke utstyrt med lavgear selv om den har differensialbrems på både for- og bakaksel. Ferdes du mest på vanlige veier vil du sannsynligvis vurdere Trend & Fun eller Sport & Style som alternativ til Track & Field-utgaven.
Usynlige hjørner
Vi fikk vår første kjøretur med Tiguan under presselanseringen i Budapest. I førersetet har vi god oversikt med lettleste instrumenter og et ryddig dashbord, men det er vanskelig å beregne hvor bilens hjørner befinner seg – et problem som ikke er uvanlig ved denne biltypen.
En parkeringsassistent til kr 3600 med sensorer foran og bak kan derfor være god investering.
Styringen er ikke den mest kontante vi har hatt mellom hendene, men den gir et greit kompromiss mellom lett håndtering og akseptabel styrerespons. Hjulopphenget er forholdsvis fast satt opp. Det betyr at vi merker slag og vibrasjoner når vi passerer over trikkeskinnene i Budapest, men på vanlig vei gir Tiguan en fin balanse mellom komfort og sportslighet.
Endelig common rail
Dieselmotorene markerer et nytt kapittel for VW, for mens de tidligere har benyttet pumpedysemotorer, er 140- og 170-hesterne til Tiguan moderne common rail-motorer – en teknikk konkurrentene har benyttet i en årrekke.
Tiguan kommer til Norge mot slutten av året. Når en optimistisk importør har til hensikt å selge 3500 biler i 2008, tyder det på at Tiguan er etterlengtet i VW-sortimentet. Prisene starter på kr 363.500 med 140-hesters dieselmotor.
Du finner flere priser og mer info om Tiguan her
Fakta VW Tiguan 2.0 CR TDI
PRIS: kr. 363.650
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4200 o/min. 320 Nm v/1750-2500 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 443 x 181 x 169 cm
Akselavstand: 260,4 cm
Egenvekt m/fører: 1665 kg
Tillatt totalvekt: 2240 kg
Dekk: 215/65 R16
Bagasjerom: 470 liter (VDA)
Tankvolum: 64 liter
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 10,4 sek
Toppfart: 186 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km