Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra
Volkswagen TiguanFoto: Trygve Bæra
Volkswagen Tiguan
Foto: Trygve Bæra

Første tur i Tiguan

Vi gir deg førsteinntrykkene etter vår prøvekjøring av Volkswagens nye kompakt-SUV.

Publisert Sist oppdatert

Track & Field er modellen for dem som ønsker best mulig fremkommelighet og god bakkeklaring. Her inngår Hill Descent Control, kompass i kjørecomputeren samt dekktrykkmonitor som standard. Dessuten kan du takle stigninger med en angrepsvinkel på 28 grader.

Men er du ute etter skikkelige terrengegenskaper, kan du glemme Tiguan. Bilen er nemlig ikke utstyrt med lavgear selv om den har differensialbrems på både for- og bakaksel. Ferdes du mest på vanlige veier vil du sannsynligvis vurdere Trend & Fun eller Sport & Style som alternativ til Track & Field-utgaven.

Usynlige hjørner

Vi fikk vår første kjøretur med Tiguan under presselanseringen i Budapest. I førersetet har vi god oversikt med lettleste instrumenter og et ryddig dashbord, men det er vanskelig å beregne hvor bilens hjørner befinner seg – et problem som ikke er uvanlig ved denne biltypen.

En parkeringsassistent til kr 3600 med sensorer foran og bak kan derfor være god investering.

Styringen er ikke den mest kontante vi har hatt mellom hendene, men den gir et greit kompromiss mellom lett håndtering og akseptabel styrerespons. Hjulopphenget er forholdsvis fast satt opp. Det betyr at vi merker slag og vibrasjoner når vi passerer over trikkeskinnene i Budapest, men på vanlig vei gir Tiguan en fin balanse mellom komfort og sportslighet.

Endelig common rail

Dieselmotorene markerer et nytt kapittel for VW, for mens de tidligere har benyttet pumpedysemotorer, er 140- og 170-hesterne til Tiguan moderne common rail-motorer – en teknikk konkurrentene har benyttet i en årrekke.

Tiguan kommer til Norge mot slutten av året. Når en optimistisk importør har til hensikt å selge 3500 biler i 2008, tyder det på at Tiguan er etterlengtet i VW-sortimentet. Prisene starter på kr 363.500 med 140-hesters dieselmotor.

SE STORE BILDER HER

Du finner flere priser og mer info om Tiguan her

Fakta VW Tiguan 2.0 CR TDI

PRIS: kr. 363.650

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4200 o/min. 320 Nm v/1750-2500 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 443 x 181 x 169 cm

Akselavstand: 260,4 cm

Egenvekt m/fører: 1665 kg

Tillatt totalvekt: 2240 kg

Dekk: 215/65 R16

Bagasjerom: 470 liter (VDA)

Tankvolum: 64 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 10,4 sek

Toppfart: 186 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil

CO2-utslipp: 189 g/km

Powered by Labrador CMS