-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kompakt crossover
Lexus inn i ny nisje
Lexus har i dag vist sin nye LBX – en kompakt crossover som er utviklet primært for Europa. Den kommer på markedet i 2024, men ikke til oss.
Nykommeren tilbys kun med hybrid drivlinje, og dermed er den ikke aktuell for Norge hvor elbilene står for rundt 80 prosent av markedet.
Typiske konkurrenter til den nye Lexus-modellen vil være Mini Countryman og Audi Q2, og førstnevnte gjør det bra i det norske markedet med 565 registreringer i årets fem første måneder, mens det kun er registrert 123 Q2, ifølge OFV.
LBX en forkortelse for Lexus Breakthrough Crossover, og den er basert på GA-B plattformen som også ligger under Toyotas minste SUV – Yaris Cross.
Bilen har en lengde på 419 centimeter, en bredde på 183 cm og en høyde på 155 cm over en akselavstand på 258 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 332 liter og den kan trekke tilhengere på inntil 750 kg.
Drivlinjen er som nevnt «selvladende» hybrid og kombinerer en tresylindret 1,5-liter med elmotor til en samlet effekt på 136 hestekrefter. Det skal sikre en akselerasjon til 100 km/t på 9,2 sekunder.
I tillegg til standardutgaven skal LBX selges i fire utstyrsnivåer med betegnelse Elegant, Relax, Emotion og Cool hvor materialvalg og detaljer utgjør forskjellen.
Europa blir viktigste marked for nykommeren som skal produseres i Japan fra sent 2023. Salget starter i Europa og andre utvalgte markeder fra tidlig 2024.