-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
BilNorge kjører Nissan Leaf, så spør i vei
BilNorge er først ute med å kjøre Nissans nye Leaf på offentlig vei. Det skjer i Yokohama i Japan tre måneder før bilen kommer til Norge. Jeg antar det er mye du vil vite om andre generasjon av landets mest kjøpte elektriske bil.

Med 32.000 solgte eksemplarer inntar Nissan Leaf en soleklar førsteplass blant elbilene i Norge. Det er neppe farlig å si at nettopp Leaf gjorde nordmenn til elbilister.
For Nissan utgjør Norge en forskjell i elbilsatsingen. Rundt 12 prosent av hele verdens og 50 prosent av den europeiske Leaf-produksjon ruller på norske veier.
Nå er tiden kommet for generasjon to av Leaf hvor motoreffekten økes fra 109 til 150 hk, 24 og 30 kWh-batteriene kuttes til fordel for et større med 40 kWh effekt som igjen betyr utvidet faktisk rekkevidde til 250-300 kilometer.
Selv om Nissan til nå ikke har villet si noe annet enn at det også kommer en batteripakke med enda mer energiinnhold, har det lenge vært klart at den blir på 60 kWh. Pakken, som har samme energiinnhold som batteripakken i Opel Ampera-e, vil gi Leaf faktisk rekkevidde under sommerlige forhold på 400 kilometer.
Men jeg har også skrevet tidligere at selv om Nissan omtaler Leaf II som en helt ny bil med blant annet førerstøttesystemer den utgående modellen ikke hadde, mener jeg det fortsatt handler om en store oppgradering. Blant annet er plattformen den samme, og du gjenkjenner flere elementer fra gamle Leaf.
Men hva jeg mener om den saken er neppe relevant dersom bilkjøperne oppfatter Leaf som ny bil. Det er dette jeg skal forsøke å finne ut mest mulig om i Yokohama.
Responsen på BilNorge viser at svært mange av våre lesere er opptatt av ny Leaf. Så nå er det bare å spørre i vei, så skal jeg forsøke å finne svar til dere. Jeg vil forsøke å svare dere enkeltvis så langt det lar seg gjøre. Øvrige svar blir å finne i testreportasjen på BilNorge og i bladet Bil.