-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Lotus nødbremser ny modell
To måneder er det siden Proton, den malayiske hovedeieren av Lotus, ansatte ny toppsjef på den engelske sportsbil-fabrikken. Nå fortelles det fra fabrikken at utviklingen av M250 har bråstoppet. Terry Playle, den nye generalen, har beordret en fullstendig nydesign av modellen.
Lotus går i tenkeboksen og stopper M250
Lotus går i tenkeboksen og stopper M250
Men grunnen er vel kanskje positiv. Lotus er nå i gang med en prosess som vil resultere i en fullstendig ny struktur, men meget høyere produksjon, globalt nærvær (hvilket også vil si seriøs markedsføring i USA) og et tettere samarbeid med morselskapet i Malaysia.
For eksempel er det snakk om en stål-karosseri sportsbil som vil bli bygget hos Proton i kanskje så meget som 50.000 eksemplarer årlig. Og når det gjelder M250 – extrem/mager-utgaven av Elise, så ønsker man å gjøre den spisbar for hele verden, ikke bare for UK som den først var ment for. Med andre ord: debut, ikke før i 2004.
Lotus selv skal deles opp i tre divisjoner. Konsulentvirksomhet, som de driver i dag, produksjon, som de driver i dag og forhandler-utvikling – som er nytt. En egen gruppe skal hjelpe andre i å utvikle forhandler program og –relasjoner sammen med marketing-program.
Dagens Lotus har ca. 1700 ansatte etter at de måtte permittere folk for en stund siden. I fjor fremstilte de 2.900 biler, det vil øke til ca. 6.000 i år som Opel Speedster er på gang. Den bygges for øvrig på en ny fabrikk som har kapasitet for 10.000 biler i året. Og Terry Playle selv antyder at med et skikkelig USA program burde ikke 15.000 biler pr år være så langt unna.