-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mercedes og Peugeot fortsatt under samme tak
Mercedes og Peugeot skal fortsatt selges under samme tak på de fleste steder i landet. Det foreligger ingen planer om tydeligere skille med egne lokaler og klarere separering. Begge produsentene og ikke minst importselskaper sier seg fornøyd med dagens ordning.

Bertel O. Steen A/S har makten over fem merker fra stort sett hele kloden. De store merkene er Mercedes og Peugeot. Etter at Daimler og Chrysler fusjonerte overtok også BOS Chrysler-Jeep, og som attpåklatt har det store bilhuset på Skårer i Akershus også importen og distribusjonen av Kia og Daihatsu. At Kia eies av Hyundai og Daihatsu av Toyota er kanskje ikke noe man snakker så veldig høyt om.
Det er Peugeot og Mercedes som er hovedmerkene, og nesten halvparten av omsetningen skjer via konserneide forhandlere. Ingen importør har sikret seg flere forhandlere enn BOS de siste årene. Konsernselskapet er nærmest umettelig og kjøper alt de kommer over at forhandlere som selger deres merker.
Bertel O. Steen Detalj ledes av direktør Pål Øystein Stormorken. Han bekrefter at det i dag ikke foreligger noen planer om omfattende skille mellom Mercedes og Peugeot hos forhandlere. I noen store byer (bl.a. i Oslo) er det helt skilt – men på de fleste steder selges begge merkene fra samme butikken
- Vi skiller hos hver enkelt forhandler mellom merkene, sier han. Vi har egne spesialister både innen salg og ettermarked for hvert merke. Vi er bevist på klare skiller og en form for nøytral sone mellom Mercedes og Peugeot og mener at dette fungerer meget bra.
- Hva sier leverandørene?
- Vi har ikke mottatt noen innsigelser på måten vi driver på. De innser trolig at i et land som Norge så er dette en god form.
- Men er ikke Mercedes og Peugeot de største konkurrenter?
- På mange måter ja. Det var kanskje lettere før da Mercedes ikke hadde et så omfattende produktprogram som i dag. Men så lenge vi har egne dedikerte folk hos alle forhandlere, er ikke dette konkurranseforholdet et problem vi merker. Vi mener at det er flere fordeler ved å knytte de to merkene sammen.
- Og hvilke fordeler er så det?
- Vi har en mer effektiv distribusjon av deler – fra et sentrallager som har deler til flere merker til en og samme forhandler. Vi har ofte en bredere sammensatt bruktbilpark etter som forhandlerne selger mer enn et merke.
- Dere opplever ikke at fokus ofte rettes mot de mest lettsolgte modellene fra enten Peugeot eller Mercedes?
- Nei, det er en situasjon vi ikke kjenner. De to importorganisasjonene for Mercedes og Peugeot sørger for at det alltid er trykk og aktuelle modeller.
- Så dere snakker ikke om mer skille mellom Mercedes og Peugeot?
- Ikke i dag, men vi følger utviklingen nøye. Vi er spent hva som blir resultatet av de bilvarehus vi ser komme bl.a. i Oslo der Volvo, LandRover, Renault og Ford skal selges fra samme forhandler. Vi ser også hvordan Møller-gruppen tydeligere skiller Audi, Skoda og VW. Men foreløpig beholder vi dagens situasjon.
- Kia og Daihatsu skal ha egne forhandlere!
- To merker er nok hos en og samme forhandler. Derfor vil vi ha egne forhandlere for Daihatsu-Kia.
- Hadde det ikke vært naturlig å selge Chrysler og Jeep via Mercedes-forhandlerne? Bilene kommer jo fra samme konsern!
- Vi ser det ikke slik i dag.