-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Åtte konkurrenter:
VW Touran gir mest for pengene
VW Touran selger mest med god grunn. Bilen er som en konkurrent sier det alt for billig. Den nærmest knuser konkurrentene med lavpris for den største bilen.

En selger sier at de gir opp om en kunde sier ja, jeg vurderer jo enten den bilen du selger eller en Touran. Da vet selgeren at i 8 av 10 tilfeller velger kunden Touran.
Vi laget en faktaliste for bilene i klassen. Importørene har sett den, og det ble samtaleevne rundt mange møtebord.
Ford Focus C-Max - billigst – men å kjøpe den uten klimaanlegg (koster kr 7500,- ekstra) betyr at bilen nesten er en tapsbombe som bruktbil. Klimaanlegg burde vært standard (som alle de andre). Veldig prisgunstig som diesel. Da den ble lansert var den priset alt for høyt. Og det straffer seg!
Mercedes B-Klasse – klart dyrest - og er norske bilkjøpere villige til å betale så mye mer for status? Neppe. Da Mercdes lanserte A-Klassen var den for dyr. Det straffet seg og importøren måtte innrømme at en Mercedes kan ikke koste mer enn konkurrentene. Men det gjør B-Klassen.
Nye Opel Zafira lanseres ikke før i september. Importøren holder prisene tett til brystet – men bilen kommer til å koste rundt 300.000 kroner godt utstyrt. Det blir bare 7 seter, og da mener vi med plass til syv
Peugeot 307 SW – større enn mange tror, men bilen oppfattes som en stasjonsvogn. Kan leveres med tre seterekker og syv sitteplasser – men det kjøper ingen. Bra at partikkelfilter er standard på diesel. Det burde konkurrentene kopiert.
Renault Scenic – er originalen som fortsatt er en bestis. Leveres i kort og lang versjon. Prisgunstig til tusen – men den blir ofte taperen når kunden vurderer den mot fienden VW Touran.
Toyota Corolla Verso – beskrives av en erfaren forhandler slik: Bilen skulle aldri hatt navnet Corolla – for den er større, bedre og smartere. Og han har mye rett. Corolla Verso (produsert i Tyrkia) lider av familietilknytning. Diesel leveres bare med syv seter (ingen skjønner hvorfor den ikke kan leveres med 5 seter til lavere pris). Toyota Norge lykkes med mye – men ikke med Corolla Verso!
VW Golf Plus – prisgunstig med billig ekstrautstyr. Hvem velger vanlig Golf når de kan få Golf Pluss? Den største konkurrenten til Golf Pluss blir Golf (og Touran). En kunde trodde han leste feil når han så at det skilte bare et par tusen kroner i pris mellom Golf Pluss og Touran. Han valgte Touran.
VW Touran – størst og best. Mest bil for pengene og man trenger ikke være geni for å få suksess med en slik kombinasjon. Men hvor lenge vil bilen være så prisgunstig? Det er sikkert noen ved fabrikken som ser at vi kan da ta ut høyere pris for Touran? Konkurrentene klør seg i hodet og bare håper at prisene vil øke skikkelig.