-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: MG4 LUXURY
Folkelig suksess
MG kom fra intet i 2020 og billigbilen ZS ble landets åttende mest kjøpte bilmodell i lanseringsåret. Nå er MG4 Electric her med bra rekkevidde og fortsatt så billig at tilgangen på biler bestemmer graden av suksess.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 1-2023
Den første dagen irriterte MG4 meg grenseløst. Ikke tok den imot den statsstøttede strømmen fra ladekontakten hjemme, og ikke var den særlig samarbeidsvillig da jeg ba om både varme i setet og varme i rattet.
Fortsatt er det slik at lading, om det er hjemme eller via en hurtiglader langs veien, må godkjennes på dashbordskjermen. Hvorfor det er nødvendig kan kun de som har satt opp bilens ladeprogram svare på, og jeg oppfordrer importøren på det sterkeste å få dette automatisert ved første programvareoppdatering.
Infotainment-teknologien
Og når jeg først befinner meg i det kritiske hjørnet: infotainmentskjermen er fortsatt svakeste punkt, i MG4, rotete å finne fram i programmene, altfor små ikoner, skjerm med lav respons og dårlig oppløsning. Å måtte inn på en skjerm for å stille inn klimaanlegget, aktivere varmesetene og rattvarmen, hører fortiden til og dømmes nord og ned av trafikksikkerhetseksperter fordi det tar altfor mye oppmerksomhet fra selve kjøringen.
Men når dette er sagt, så har MG4 Electric såpass mye positivt ved seg at den bør kunne bli en like stor suksess som MG ZS. 338.000 kroner inkludert vektavgift for komplett elbil er i forhold til konkurrentene nesten like billig som da MG sjokkpriset og solgte 3720 ZS i lanseringsåret 2020.
Helt ny plattform
Selv om ZS fortsatt er der i oppgradert versjon med større batteri og bedre rekkevidde, koster den like mye som den – etter min mening – langt mer moderne MG4, en bil spesielt tatt fram for Europa, som i tillegg er morsommere å kjøre og samtidig bedre pakket til tross for tre centimeter kortere billengde (4,29 mot 4,32 meter). Forklaringen ligger i MG-eier SAICs nye plattform utviklet for elbiler med 50/50 vektfordeling og hele batteripakken på 64 kWt plassert i bilens bunn og mellom akslene. ZS derimot deler plattform med en rekke fossile/ladehybride søsken og halvsøsken.
Utstyret til tross, MG4 er ingen luksusbil, men en tvers gjennom grei bruksbil hvor prisen er dens beste kort
Den nye plattformen, Modular Scalable Platform, er forberedt for 800 volt-teknologi og One Pack-batteriet måler ikke mer enn 110 millimeter.
Folkebil
MG4 har eksempelvis 13 cm bedre akselavstand enn ZS hvilket betyr god plass i baksetet til to voksnes ben og hode. Bilene som tas til Norge har ikke soltak, det hjelper på takhøyden. Bilen dekker helt greit primærtransportbehovet for enslige og en liten familie.
Foran er det mer enn plass nok og «svevende» midtkonsoll-løsning øker det visuelle inntrykket av god plass foran.
To nivåer på bagasjeromsgulvet åpner for så godt som flatt lasterom når de todelte bakseteryggene (splittet 40/60) legges ned, men for å få tilgang til hele volumet på 350 liter (1.165 liter med ryggene nede) må gulvet senkes til nederste nivå. Under det nedre gulvet har ikke MG satt av rom til nødladekablene, og de får heller ikke plass under panseret til tross for at motoren befinner seg bak.
Lav tilhengervekt
MG4 utstyres godt før den ankommer Norge. Pakken inneholder nevnte varme i rattet, og da mener jeg varme som kommer fort og som varmer opp hele rattringen. Adaptive cruise, LED-lys og 360 graders kameravisning er på plass, men bakluken må du åpne selv. Skiluke i bakseteryggen er bare å glemme, og bilen trekker dessverre ikke tilhenger med høyere totalvekt enn 500 kg. 2200 watt strømuttak koster ekstra.
Utstyret til tross, MG4 er ingen luksusbil, men en tvers gjennom grei bruksbil hvor prisen er dens beste kort. Joda, jeg vet at det fortsatt leveres mange elbiler til under 350.000 kroner, men de aller fleste av dem er mindre enn MG4 og/eller har kortere rekkevidde og mindre motoreffekt.
(saken fortsetter)
204 hk – snart også 4x4?
Med 204 hk tilgjengelig på bakhjulene opptrer MG4 som forholdsvis kjapp, tar deg til 100 på 7,9 sekunder uten på noen måte å være sportslig. Fem kjøreprogram tilbys: normal, eco, sport, snow og custom mode. Den nye plattformen byr på langt bedre styrepresisjon enn i ZS.
En firehjulsdrevet variant med hele 449 hk skal være på vei, men om og når den dukker opp i Norge sier ikke MG noe om.
Batteripakken på 64 kWt oppgis å gi 435 km WLTP-rekkevidde. Mulig det i sommerhalvåret, men nå er det vinter, og jeg var ganske fornøyd da jeg klarte 320 km på 0-føre. Varmepumpe bidrar til god energiutnyttelse for å få det varmt i bilen, men da temperaturen krøp ned mot minus 10, krøp rekkevidden også ned til 250 kilometer.
50 prosent av MG-volumet
MG oppgir 150 kW som maksimal DC-ladefart og at batteriet under gunstige forhold lar seg lade fra 10 – 80 prosent på 35 minutter. Mulig det også. Jeg kom aldri over 90 kW, men det skal sies at 200 km med ny rekkevidde rant forholdsvis kjapt på, og bilen holder ladefarten høy ganske lengde. Selv på 76 prosent batteripåfylling lå farten på 56 kW. I et konkret tilfelle (minus 4 grader) ladet jeg 32 kW på 31 minutter. Farten skyldes ikke minst forvarming av batteriet før lading.
MG-importøren oppgir god tilgang på biler og at de tror MG4 Electric vil stå for 50 prosent av merkets 2023-volum.
VI SYNES
Svært prisgunstig kompaktbil, kraftfull og passende for enslige eller en liten familie.
PS!
Denne artikkelen ble publisert i januar 2023. Siden har det kommet en MG4 Standard priset til kr 273.000 og toppmodellen MG4 XPower AWD er lansert med en pris på kr 382.000.
MG4 Electric Luxury
Pris fra* | Kr. 322 900 |
Pris testbil* | Kr. 337 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 204 hk/250 Nm |
Batteri | 64,0 kWt |
Lading DC/AC | 150/11 kW |
Oppgitt ladetid 10-80% | 35 min |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,9 sekuner |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 16,6/18,7 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 435 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 429/184/150 cm |
Akselavstand | 271 cm |
Bilvekt | 1 685 kg |
Bakkeklaring | 15,0 cm |
Tilhengervekt | 500 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 350 - 1 165 liter |
Garanti/km | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 7 år/150 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | ***** (2022) |
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering. |