Nissan Micra 1.3 SRi

Micra har vært gjennom en omfattende ansiktsløftning. Og den er ikke blitt mindre komfortabel.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 1998.

Nissan Micra må med sine 3,7 meter regnes som en småbil. Men kjøreegenskapene er et nummer større. Den er nemlig langt mer komfortabel og avslappende å kjøre enn størrelsen skulle tilsi.

Vi har kjørt Micra 1,3 SRi, som ikke er noen "mini-GTi" – selv om det står SRi med røde bokstaver på bakluka. Motoren er den samme som i andre Micra 1.3 og uforandret fra i fjor. Det vil si to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og 75 hester ved 6.000 o/min. Motoren drar best på høye turtall, for dreiemomentet er beskjedne 103 Nm ved 4.000 o/min. Skal du kjøre forbi på landeveien, er tredje gear påkrevd. Gearkassen er for øvrig et av de få irritasjonsmomentene ved denne bilen. Den er litt tung, og spesielt ved nedgearing har den en tendens til å henge seg opp. Du kan for eksempel ikke dra spaken rett fra femte til fjerde gear, du må ta det litt med ro underveis. For året 1998 har Micra blitt litt bredere og rundere i formen. Nye støtfangere med sorte innlegg i hjørnene skal fremheve de nye linjene, bortsett fra på SRi hvor støtfangeren er ensfarget. Kromgrillen går mer i flukt med panseret, og 30% større lykter skal gjøre det lettere å se i mørket.

Fin på tur
Lar man være å presse på, er det fort gjort å innbille seg at man sitter bak rattet på en langt større bil. Støynivået er behagelig og fjæringen komfortabel. Noen tenker "kvikk og spretten" når de hører ordet småbil, men Micra gir mer inntrykk av å være solid og stabil. Den krenger og understyrer litt hvis man kjører fort i en sving. Micraen er også litt følsom for større humper, da gynger den litt sideveis, særlig hvis man har fylt opp bagasjerommet. 1,3 SRi ruller på lettmetallfelger med 165/60 R14 dekk.

Skal fem voksne sitte på, forsvinner storbilfølelsen. Fire voksne trives bedre. Men er både sjåfør og baksetepassasjer langbente, blir det fort litt krangling om plassen. Bak sitter man rank i ryggen og må være godt over 180 cm for å stange hodet i taket. 206 liter bagasje er alt du får plass til. Når bare forsetene er i bruk kan du legge ned baksetet og fylle opp med 960 liter bagasje. Bakseteryggen er for øvrig delt 60/40. Forsetene i SRi er gode å sitte i, men gir kanskje litt dårlig sidestøtte til å forsvare betegnelsen sportsseter.

Velutstyrt SRi
I Micra SRi mangler det lite på utstyrslisten. Ratt og gearspak er trukket i skinn. Manuelt klimaanlegg er standard, det samme er elektriske vinduer og speil, samt fjernstyrt sentrallås. Nissan bidrar også med seks høyttalere, CD-spilleren må du derimot bekoste selv. Kollisjonsputer på begge sider foran og beltestrammere er standard på alle Micra. Siden dette er en SRi, er bakgrunnen på instrumentpanelet farget grønn. Samme farge finner man igjen i felter på dørene og setetrekkene. Dashbordet er nytt for 1998. Midtkonsollen har vokst og bryterne for varme og ventilasjon er flyttet oppover. Det samme er radioen.

Småbiler er lette å manøvrere i bygater, og Micra er ikke noe unntak. Med en snudiameter på 9,8 meter er ikke lukeparkering noen sak. Selv om Micra er blitt rundere i formen, er den litt firkantete grunnformen beholdt. Det gjør det lett å holde oversikt over hvor bilens hjørner befinner seg. Karosseriet er forsterket i forhold til 1997-modellen. I tillegg til at dette gir en sikrere bil, er den også blitt stivere. Det gir bedre kjøreegenskaper, og bidrar til at det er lite knirkelyder å høre fra interiøret.

Smått, men godt
For den som vil ha en liten bil som også er god å kjøre langt i, er Nissan Micra et bra alternativ. Bagasjeplassen er ikke all verden, men man sitter godt bak rattet. Motoren er heller ikke så sprek som SRi-betegnelsen skulle tyde på, men sterk nok for de flestes kjørebehov. Hverken motor eller dekk lager mye støy. En kjøretur i Micra er en rolig affære.

NISSAN MICRA 1.3 SRi:
Motor: 4-sylinderet rekkemotor, to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1275 ccm. 55 kW(75 hk)v/6.000 o/min. 103 Nm v/4.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, trommel bak. ABS.
Dekk: 165/60 R14.
Mål: Lengde: 372,0 cm. Bredde: 158,5 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 236,0 cm. Sporvidde f/b: 136,0/132,5 cm.
Egenvekt m/fører: 950 kg. Maks. taklast: 75 kg.
Volum: Bagasjerom: 206/960 liter (VDA). Tank: 42 liter.
Aks. 0-100 km/t: 12.0 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk by: 0,83 l/mil
Forbruk landevei: 0,56 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,66 l/mil
Pris: kr 162.700,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).

Powered by Labrador CMS