-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Xpeng i Norge
Oppgradert modell og utvidet garanti
For en uke siden skrev vi at Xpeng planla lansering av to nye modeller og nytt serviceanlegg. Før helgen kom flere detaljer.
Man kan vel trygt si at kinesiske Xpeng har hatt en turbulent start i Norge. Vår dekning av merket startet med at en observant leser sendte oss bilder av en lett maskert bil på norske prøveskilter for tre år siden.
Et par måneder senere ble det klart at et selskap ved navn Zero Emission Mobility AS skulle representere det nye merket. Tungt inne på eiersiden i selskapet var Zahid Saddiq, kjent fra den tidligere Mercedes-forhandleren Star Autoco i Lørenskog.
De første bilene kom til landet høsten 2020, men salget ble nok ikke helt som forventet, for sommeren 2021 ble det opprettet et nytt selskap under Motor Gruppen som overtok importen.
Det ble etablert et landsdekkende nett av forhandlere, hovedsakelig Motor Forum-butikker eid av Motor Gruppen.
Men så etablerte Xpeng også sin egen organisasjon i Norge som nå er i ferd med å opprette sitt eget nettverk av utleverings- og servicesentre mens bilene utelukkende skal selges via fabrikkens hjemmeside.
Det første senteret åpnet forrige uke og er lokalisert i Lørenskog der Star Autoco tidligere drev som Mercedes-forhandler. Flere slike vil etter hvert etter hvert åpnes i samarbeid med eksisterende forhandlergrupper er det eneste Xpeng sier om fremtiden.
Ifølge vår søsterpublikasjon, BilNytt.no, er det trolig bare formaliteter som gjenstår før XBI Norge og Motor Gruppen er helt ute av bildet.
Nå trapper Xpeng opp den europeiske satsingen ved også å åpne for salg av sedanen P7 og den nye SUV-en G9 også i Sverige, Danmark og Nederland. Begge4 modeller skal selges med utvidet garanti på 7 år / 160.000 kilometer i Norge.
P7 får samtidig oppgraderinger som innebærer økt rekkevidde, raskere lading og bedre ytelser.
Ladeeffekten nesten dobles, fra 91 til 175 kW, og produsenten lover en ladetid fra 10 til 80 prosent på 29 minutter under ideelle forhold. Den oppgitte rekkevidden økes fra 530 til 576 km for P7 RWD Long Range og fra 470 til 505 km for P7 AWD High Performance.
Oppgitte akselerasjonstider til hundre er henholdsvis 6,5 og 4,1 sekunder for de to variantene.
Prisene for de oppgraderte modellene er som følger:
- P7 RWD Long Range: kr 470.788
- P7 AWD High Performance: kr 512.163
- P7 Wing Edition: kr 684.638