-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dette må bli avgiftsvinneren
Hanover (BilNorge.no): Om en bilmodell må bli den store vinneren når Regjeringen 6. oktober fremmer forslag om nye bilavgifter, så må det være VW Polo BlueMotion.
Det er en bil nesten bygget etter oppskriften fra de nye bilavgiftene. Det er en miljøbil med rekordlavt utslipp av CO2. Og det beste av alt – den er verken sær eller annerledes å kjøre. Du bare bruker mye mindre drivstoff.
Det er en herlig følelse å kjøre en vanlig femseters småbil – og på dashbordet kan du se at forbruket er langt under 0,4 liter pr mil. VW satser nå tungt på biler som skal bruke mye mindre drivstoff.
Navnet på familien blir BlueMotion og de starter med Polo. I Norge blir bilene lansert mot årets slutt. For bilen har alt i seg for å bli den store vinneren ved lansering av ny engangsavgift.
Da skal utslippet av CO2 telle for avgiftens størrelse og når bilen har et utslipp på 102 g/km – mens vanlig Polo har 119 - da er det virkelig snakk om en betydelig reduksjon. Og det er under hybridbilen Toyota Prius som myndighetene har gitt alle fordeler i avgiftsaken. Den slipper ut 104 gram – Polo BlueMotion 102.
Og kanskje det beste av alt er at Polo BlueMotion er som alle andre biler. Det er rett og slett ingen stor forskjell. Bilen har fem gir (ikke stopp og kjør som tidligere lavforbruksbiler fra VW har hatt).
Det er mer enn nok krefter i 80-hesters dieselmotoren til både akslererasjon og toppfart på over 175 km/t. Kjører du maksfart ligger forbruket på litt over halvliteren på mila. Slå den!
Ikke dyrere, men...
VW Polo BlueMotion produseres i Spania og leveres både med tre og fem dører. Og fabrikkens eksperter sier at å produsere en slik modellvariant ikke koster mange kronene mer enn andre Polo. Det er nemlig intet hokus-pokus å gjøre med bilen.
Man forbedrer rullemotstand bl.a. med Dunlops dekk som VW har funnet er best for dette formålet. Det er en noe annerledes inndeling av gearene, men standard kasse med fem gir. Seksgirskasse veier mer og tar mer plass. Motorteknikken er finjustert og de tre sylindrene løper lettere. Bilen har også partikkelfilter.
... må få lavere avgifter
Importøren av VW sier at det at fabrikken ikke tar seg bedre betalt for en BlueMotion gjør ikke at bilen i dag blir like billig i Norge. Effekten er økt til 80 hk, og det er en forutsetning for lavt forbruk. Men mange hk øker i dag importavgiften og dermed kan bilen lett bli fra 8.000 til 10.000 kroner dyrere enn en normal Polo. Og da er det trolig bare de aller mest miljøbeviste som viser interessen for bilen.
Derfor håper og tror Harald A. Møller at bilen vil bli en avgiftsvinner 6. oktober og regner da med at de kan selge en bil som bruker mye mindre drivstoff til ikke en krone mer enn vanlig Polo.
Og etter Polo kommer Golf, Passat, Touran etc.
Tekniske data:
Pris: Ikke klar – avhengig av nye bilavgifter
Motor: 3-sylindret diesel rekkemotor. 1422 ccm. 59 kW (80 hk) v/4000 o/min. 195 Nm v/1800-2200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 392 x 165 x 147 cm. Akselavstand: 246,6 cm. Egenvekt m/fører: 1084 kg. Tillatt totalvekt 1550 kg.
Dekk: 165/70 R 13 (Dunlop).
Bagasjerom: 730 til 1357 liter (VDA). Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,8 sek.
Toppfart: 176 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,39 l/mil.
CO2-utslipp: 102 g/km.
Konkurrenter: Polo uten BlueMotion, Toyota Yaris, Opel Corsa, Renault Clio.