-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ventetiden er over:
11 år etter: Rolls slår på strømmen
Det er 11 år siden Rolls-Royce viste sin første batterielektriske konseptbil. Produksjonsversjonen virker derimot som en «normal» Rolls-Royce, og blir et elegant storbybidrag.
Tro det eller ei, men Rolls-Royce-eierne er de yngste i hele BMW-familien. Yngre enn BMW-kundene og yngre enn Mini-kundene.
Grunnen er Kina, der ligger gjennomsnittskundealderen på litt over 40 år. Der bruker gjennomsnittskunden bilen sin først og fremst i storbyer også. Det er ingen grunn til å tro noe annet enn at den nye nullutslipps-Rolleren først og fremst vil frekventere kinesiske tettsteder.
Siden den nye bilen er designet som en fire-seters to-dørs coupé, er det de beste sjanser for at det er den unge eieren selv, og ikke noen sjåfør, som kommer til å kjøre disse bilene.
Spectre skal den hete – har ikke det navnet noen James Bond forbindelser? Med 545 cm er den lengre enn en Wraith. Akselavstand på 321 cm, og komplett mangel på innvendig tunnel burde også gjøre dette til best-innvendig-plass-noensinne, for en Rolls.
Den blir nok i hvert fall den tyngste, når du ser bort fra bombesikrede versjoner, med sine 2975 kg. 700 av disse kiloene er støydemping. Hva batteriene veier aner jeg ikke.
Men pressemeldingen forteller litt om konstruktørenes og designernes innsats. Jeg vet ikke om jeg skal le, eller stå i respektfull giv akt:
Det finnes selvfølgelig mengder av tilleggsutstyr til denne bilen. Listeprisen er ca. 250.000 pund for basisversjonen, men ingen ser bort fra at de fleste kommer til å bli betalt med minst det dobbelte.
Det gamle stjerner-i-taket temaet er utviklet. For eksempel kan du få Starlight dørpaneler, med 5876 LED-lys som skaper stjernebilder, og du kan dessuten kjøpe på deg et interaktivt dashbord der panelet foran passasjeren dekoreres av 5500 lys som lyser opp når bilen er parkert. De staver bilens navn og skaper et bilde av et enormt stjernecluster
Bare dette tok det konstruktørene mer enn 10.000 timer å utvikle.
Da er jeg mer imponert av en luftmotstandskoeffisient på 0,25 – fremdeles med den klassiske fronten. Og det skal danske Anders Warming ha – ex-Mini-designer før han rotet seg bort til Kina-varianten av Borgward: ingen kan være i tvil om at dette er en ekte Rolls-Royce.
Jeg er spent på om den er bygget som en ekte Rolls-Royce også. Dette er biler man virkelig kan si tar noe av bærekraft-begrepet på alvor: mer enn 80 % av alle bilene de har bygd er fremdeles i drift.
Bare så det ikke er glemt: 430 kW (584 hk) og 900 Nm motor, nulltilhundre på 4,5 og antatt rekkevidde: 520 km.
Det er mulig jeg ikke har lest pressemeldingen skikkelig, men jeg kan ikke fortelle deg kapasiteten på batteriet. Jeg vet ikke om hvor det drives, eller om det er en eller to motorer.
Jeg vet det er smart luftfjæring og firehjulsdrift – faktisk er den egentlig bygd på BMW i-Drive arkitekturen, men om den kan utstyres med hengerfeste (ekstremt viktig for om den skal slå an i Norge) har jeg ikke fjerneste anelse om.
Derimot vet jeg at den kan leveres med to forskjellige innvendige lydbilder – ikke alle kunder vil ha den samme form for lydløshet. Og at de første skal leveres om et år.
Om det allerede har vært noen nordmenn i Berlin (den nærmeste ‘norske forhandleren’) og konfigurert sin bil ennå, vet jeg heller ikke. Bilen kom vel egentlig litt for sent i forhold til momsen?