-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS

Avansert ingeniørkunst fra Williams
Men hydrogen er ikke dødt
WAE, som for ikke SÅ lenge siden kunne sies i sammenheng med Williams Formel 1, har vist sin idé om moderne hydrogenbil.
Selv om begge Williams-bilene endte på sidelinjen ved Japans Grand Prix nylig – ingen av dem nådde målflagget – skal ikke det gå ut over innsatsen til WAE.
I sin tid skilte Williams ut sin Automotive Engineering fra racing-avdelingen. Den er blitt mer og mer selvstendig og står nå bak fenomener som lettvekts-teknikken til Singers utrolige Porsche restomod’er – veldig mod – eller Lotus Evija eller Triumph TE-1 på to hjul.
For et år siden viste de sin EVR – forslag til en batterielektrisk personbilstruktur med en rekke oppsiktsvekkende spesialiteter.
Tidligere i år viste de et avansert forslag til et batterielektrisk skateboard av typen «hent elbilen din rett fra hyllen, bare legg til ditt eget karosseri»
Batteri og hydrogen
På høstens Low Carbon Vehicle Show hentet de frem sin EVR-oppskrift, men nå hadde de fylt på med hydrogentanker og hadde døpt oppskriften til EVRh.
Fremdeles ment som en gryteklar bil for dem som ikke har tid/penger/mulighet til å utvikle noe slikt selv er dette en oppskrift som kan levere 430 kW fra en batteripakke og litt mer via en 120 kW brenselcelle – til sammen 550 kW (748 hk).
2,5 til 100 er ikke spesielt spennende, men en vekt som de faktisk har greid å presse under 1900 kg er veldig bra og 600 km rekkevidde er i øvre sjikt blant konkurrentene.
Men først og fremst er nok konstruksjonen trukket frem for å vise muligheter for en hydrogenstøttet parallell hybrid der pakkingen av et komplisert H2-system ikke gjør en batteridrevet bil verken tyngre eller mer komplisert.
Legio muligheter
Selve bilen er en meget fleksibel konstruksjon som kan bygges som alt fra en ren banebil til en familievennlig SUV, fru luksusvan til targa-toppet sportsbil – og vi kan trygt regne med at strøm eller ei – Williams har ikke glemt hva kjøreegenskaper eller kjøreglede er.
Alt det vesentlige er konsentrert i en sentralramme der alt det nødvendige kan hektes på i etterkant.
WAE sier at ikke bare er dette et eksempel på batterielektrisk med null-utslipps rekkeviddeforlenger. Det er også et bidrag for å akselerere utviklingen mot hydrogen-samfunnet.
Godt ikke alle har glemt denne visjonen nå som frelsen åpenbart heter batterielektrisk – så lenge det varer.