Cutting edge teknologi på to hjul

Det var en som fortalte om nivåkontroll på Harley og servostyring på Yamaha. Er det mulig? Vi tok oss en tur og så på motorsyklenes tekniske attraksjoner.

Publisert Sist oppdatert

2Automatgir og en slags stabilitetskontroll er så langt jeg har kommet når det gjelder motorsyklers tekniske utvikling.

Men da jeg endelig kom meg innom motorsykkel-centeret på Magnor for å se på de gamle, var det noen barka tohjulinger der som anbefalte meg å titte innom de siste måneders utvikling hos mc-produsentene og deres underleverandører.

BMW smartfonramme

Jeg skal si det skjer ting på det feltet ja, og det første fremskrittet møtte jeg allerede utenfor Magnor-museet. En ganske ny BMW hadde fabrikkens nye smartfon-ramme.

Den er smart i seg selv den. Telefonen sitter høyt, du skal ikke endre siktlinjen mye før du har full oversikt over navigasjonsinformasjonene, ramma byr på både trådløs lading og lading over en C-kontakt og låser telefonen.

Men det glupe er at den kan bestyres fra styret når sykkelen har ‘Navigation Prep’ og er utstyrt med Multi-Controller der det hele kontrolleres fra via BMW Motorrad Connected App. En imponerende totalpakke.

Bosch Help Connect

En smart-telefon er også i sentrum for en Bosch-installasjon som de kaller Help Connect og som på mange måter tilsvarer nødtelefonen i bilen din.

Bosch har utviklet et regneprogram som hele tiden benytter seg av sensorene som er bygget inn i telefonen for å beregne fart og akselerasjon og sving, og når det er noe som virkelig ikke stemmer med mønsteret, bestemmer algoritmen seg for at nå har du krasjet.

Dermed går alarmen i nærmeste nødsenter med info om din posisjon, hvordan systemet vurderer uhellet som har skjedd og alle dine helsedata som for lengst har vært lagret i telefonen blir også formildet. Antall land som kan bruke dette med tysk SIM-kort blir stadig utvidet.

Conti display

Continental på sin side utvikler et display som truer med spesifikasjoner så gode at det kan bli standard instrument-cluster på alle motorsykler. Poenget er anti-gjenskinn og anti-refleks, mengder av pixler og en lysverdi på 1,000 cd/kvm, samtidig som bildet på skjermen kan skreddersys og brandes og innholdet tilpasses de forskjellige bruksområdene.

Landskap eller portrett og på sikt enkel integrasjon av andre, eksterne tjenester som musikkstrømming eller værtjenester. Det jobbes også med å gi den berøringsskjerm-funksjonalitet, selv med motorsykkelhansker på.

Harley-Davidson støtte

MY21 Pan America Lifestyle Photography

Elektrisk sidestøtte er jo også en form for nivåkontroll, men den som Harley-Davidson har på bakhjulet er litt mer avansert enn som så. Den finnes i hvert fall på Pan America 1250 Special og jobber sammen med Showa støtdemperen.

Den kan senke setehøyden med 2,5 cm når du står stille, men den kan også endre høyden på kjøretøyet underveis – uten å endre fjæringsvei eller komfort. Du kan på forhånd stille inn hvor kjapt fjæringen bak skal reagere når den senker, du kan bygge inn en forsinkelsesfaktor, og du kan låse det hele hvis du skal kjøre off road.

Honda display

Betjeningen virker ikke like grei som BMWs Connected Ride (jeg har ikke forsøkt noen av dem), men Honda byr på full kompatibilitet med Apple CarPlay eller Android Auto via dette 6,5-tommers displayet.

På nye Africa Twin kan du kjøre en sømløs oppkobling på musikk og telefonering og Messaging via et blåtann headset som er bygget for slikt.

Bosch ARAS

Det er flere mc-produsenter som integrerer den ferskeste Bosch ARAS-pakken i spesifikasjonene. Advanced Ride Assist System er det fulle navnet, og radar er en viktig komponent her.

Bildet viser installasjonen på en Ninja H2 SX SE med radarstyrt adaptiv cruise-kontroll, kollisjonsvarsling forover og en blindsone-varsler.

Denne siste funksjonen benytter en radar som er rettet bakover. Den varsler med lyd og med blink i speilet. Hvis du bruker blinklyset for å indikere sporskifte, får du også signaler i speilet dersom det er et kjøretøy i den filen du skal til.

KTM brems

Det var noe med forhjulet på denne KTM RC 390 som vekket oppmerksomheten. Ikke helt felgmontert rotor i stedet for skive kanskje, men en liten og sikkert lett bremsekonstruksjon der foran.

En radialt montert fire-stemplet ByBrembo kaliper, kombinert med en 320 mm rotor sparte nesten en kilo sammenliknet med fjorårets konstruksjon. Samtidig er hjulene nye. Færre eiker og åpent nav sparte 2,4 kg. Nesten 3,5 kg lavere uavfjæret vekt monner det.

BMW og Marelli

BMWs CE 04 ser kanskje ikke ut som en «normal» scooter, men det er da heller ikke den som er hovedpersonen i denne historien. Det er den lille inverteren fra Marelli som – er jeg forsikret om av folk som har peiling – har fantastiske egenskaper.

En inverter er en greie som omformer likestrømmen fra batteriet til slik trefase vekselstrøm som den batterielektriske drivlinjen krever. På en scooter med karosseri stilles det også helt spesielle krav til kompakte mål, og selvfølgelig har man alle utfordringer som et kjøretøy stiller.

Her kaster jeg meg uti det, for jeg vet ikke engang hva det betyr, men Marellis lille under gir 43,5 kW ved en spenning på 145 V. Full ytelse (300 ampere rms) henter den i 115-175 V området. Den er så skalerbar at den kan klare inntil 450 A rms/348 V med de samme kompakte dimensjonene. Til de av dere som heller ikke skjønte noe: dette er den type spesifikasjoner vi må lære oss å forstå nå.

Triumph og Williams med flere

I februar var Triumph kommet så langt med TE 1 EV-prosjektet sitt at de kunne begynne å teste denne super-sykkelen. Denne står frem som «Årets samarbeid på Prototyping».

Triumph har hatt med seg både Williams Advanced Engineering (F1-bakgrunn), Integral Powertrain Ltd (der lederne kom fra Cosworth) og Universitetet i Warwick med sitt store automobile forskningssenter. Med Gates karbonrem-drift, Öhlins dempere og M50 kalipere fra Brembo, blir den klar for de første presseprøvekjøringene senere i høst.

Yamaha servostyring

Det kom en oppsiktsvekkende melding fra Yamaha der de skrev at det var i ferd med å evaluere servostyring.

Den har vært i bruk i hele sommer på fabrikkens konkurransesykler i det japanske motorcross-mesterskapet (på en YZ450FM som på bildet) og består egentlig av den samme magnet-sensoren som brukes for å måle momentet på pedalene på en el-sykkel.

Virkningen er den samme på motorsykkelen: avhengig av input avgjør en ECU hvor mye moment den skal legge til for egen regning, og i hvilken retning. Motsatt kan den virke som en styredemper. Når systemet avgjør at styreutslag kommer for fort, eller blir for store, begrenser magneten det. Det blir spennende å se om vi får den i produksjon.

Piaggio med krenging

Den nye Piaggio 530 HPE scooteren – med krengning slik denne produsenten viste for første gang i 2006 (nesten 250.000 salg siden den gang) må være den mest elektronikk tunge to-, jeg mener tre-hjulingen ever.

Det starter med motoren der Marellis innsprøytning sørger for at du kan velge mellom Eco, Comfort og Sport, den kan regulere følsomheten på gassen og den byr på en form for traction control som her heter ASR – Acceleration Slip Regulation.

Og så har den som Bosch et Advanced Rider Assistance System med både radar og kamera bakover som skal eliminere blind spots, og holde orden på filskift ved å alarmere hvis ikke alt er klart.

Kameraet sender derimot bildet rett opp i displayet når du legger inn revers. For det har den, ganske praktisk for disse scooterne har aldri vært lette. Med 280 kg vil du bli glad for ryggehjelp, og trygg sikt bakover.

Ducati elsykkel

La oss slå til med en virkelig lettvekter. 12,4 kg veier denne el-assisterte sykkelen som er brandet Ducati, men som i realiteten er et produkt fra Thok, som høres ut som en sykkel fra Ringenes Herre, men som kommer fra Alba i tjukkeste Piemonte.

Den er derimot oppkalt etter en Ducati-nabo. Futa er også det passet der alle lokale Ducatister drar oppom på søndagsturen sin. Kullfiber ramme, batteri og motor (42 Nm) fra FSA og med en Garmin selektor på styret som du bruker til å velge et av fem assistent-trinn.

Trådløs elektronisk 2x12 girskift og karbonfelger med Cinturato Velo TLR dekk. Det finnes til og med en rekkeviddeforlenger her – et ekstra batteri du fester der du ellers ville hatt vannflasken.

Svensk Cake

Og til slutt noe enda lettere: Lett som papir faktisk. Svenske CAKE er i forkant på det meste, ikke minst når det gjelder å tenke selve konseptet, motorsykkel. De likner ikke på noe annet og kan ha egenskaper mye nærmere en varebil enn en asfalt-brenner.

Nå har de for alvor begynt å tenke på å erstatte plast, og det i så fall med noe papiraktig materiale, i samarbeid med en annen svensk pioner, Papershell AB. De har utviklet et naturfibermateriale som har en betydelig lavere miljøbelastning enn for eksempel polypropylen (0,65 kg co2E mot 4,95 kg. Glassfiber har 25,05 kg). «Mange muligheter til å bruke alternativer», sier Stefan Ytterborn grunnlegger av og CEO i CAKE.

Powered by Labrador CMS