-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Første parkeringshus i verden kun for elbiler
Oslo kommune har åpnet verdens første offentlige parkeringshus kun for ladbare biler. Du finner det sentralt under Akershus festning - og det er gratis å parkere der!
– La oss klappe inn den elbilen.
Lan Marie Berg, byråd for miljø- og samferdsel i Oslo smilte som vanlig bredt da Oslo, regnet som verdens elbilhovedstad, åpnet verdens første offentlige elparkeringshus – eller ladegarasje som de helst omtaler anlegget som – sentralt i Oslo under Akershus festning.
Her kan du parkere gratis med elbilen din i inntil ti timer
Plass til 85 biler
Anlegget har plass til 85 biler med maksimal høyde på 1,9 meter, og med innkjøring fra enden av Myntgata. Inkludert dette anlegget drifter Oslo kommune nå 1150 ladeplasser.
– Ja, så vidt jeg vet er dette eneste offentlige anlegg kun beregnet på ladbare biler. Vi er kjent med et stort anlegg i Los Angeles med 200 ladepunkter, men der står også andre biler. Slik er det også med anlegget vi tidligere åpnet på Vulkan. Der er 100 plasser satt av til ladbare biler, sier Sture Portvik, prosjektleder for Oslo kommunes ebilsatsing gjennom Bymiljøetaten.
Nytt anlegg til høsten
I løpet av høsten åpnes også et parkeringsanlegg under Vår frelsers gravlund med innkjøring fra Maridalsveien. Her blir det plass til 94 biler ved like mange ladeplasser.
- I tillegg bygger vi ut 200 ladeplasser på gateplan i år slik at det totale antallet ladeplasser øker fra 700 i januar 2015 til drøyt 1300 i løpet av året, sier kommunikasjonsrådgiver May Andrine Gran.
Vulkan-anlegget, gjerne omtalt som mobilitetshus, inneholder også hurtiglademulighet, men foreløpig kun med 50 kW som største ladefart.
Større ladefart
– Dette anlegget er fra bunnen av designet for større ladefart en det som gjelder i dag, og hurtigladestasjonene kan på få timer skiftes ut med raskere ladere når standardene for inntil 150 kW er på plass. Vi vet at både Audi og Nissan i 2018 vil lansere elbiler med så stor ladefart, sier Portvik.
I dag står elbiler i gjennomsnitt tilkoblet hurtigladepunkter i 17 minutter. Portvik mener dette kan reduseres til seks minutter med økt ladefart.
Portvik opplyser at Oslo kommune kontinuerlig vurderer behovet for ladepunkter, og at kommunen ut fra egne ambisjoner ligger på etterskudd fordi antallet elbiler i hovedstaden vokser raskere enn først antatt.
– Seks prosent av bilistene i Oslo kjører nå på strøm og det ruller 115.000 elbiler på det norske veinettet. Så vi kommer til å trenge mange slike anlegg som dette rundt i landet, sier elbilforeningsleder Christina Bu.