-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Outlander
Når Mitsubishi endelig kommer med en helt ny modell, byr den virkelig de lette firehjulstrekkerne på kamp.
Først publisert i BIL 5 - 2003.
En helt ny bilmodell er ikke hverdagskost fra Mitsubishi, nå er de i ferd med å skjemme oss bort. Ikke bare lanserer de Outlander, sin første nye modell på lang tid. I september kommer også en ny Lancer, og flere er på gang. Medregnet de to nevnte, lanserer Mitsubishi hele 14 nye modeller i løpet av de neste fem årene.
Outlander har en særpreget front, med en markert Mitsubishi-look. Bakfra er den sammenlignbar med konkurrenten Subaru Forester, med Lexusinspirerte baklykter. Særpreget må vi også kalle interiøret, på grunn av enkel design og funksjonalitet. Dashbordet og instrumentpanelet er meget enkelt – og tilsvarende oversiktlig.
Vi finner oss lett til rette ved rattet, selv om rattet bare kan reguleres i høyden, ikke i lengden. Setets innstillingsmuligheter gir en fin harmoni mellom avstandene til gearspak, pedaler og ratt. Sidestøtten i ryggen er eksemplarisk, mens sitteputen kunne vært en anelse lenger. Venstrefoten må klare seg med en puslete fothviler, for hjulhuset krever plassen. Det er god benplass også i baksetet, og selv i utgavene med takluke er det akseptabel takhøyde. Bagasjerommet er ikke det største, for reservehjulet under gulvet stjeler plass i høyden. Bakseteryggen er delt 40/60, og med begge ryggene nedslått kan Outlander vise til et lastevolum på 1050 liter.
I utgangspunktet finnes det ingen valgmuligheter når det gjelder motor, det er en to-liters rekkefirer som gjelder. Den har to overliggende kamaksler, 16 ventiler og yter 136 hk ved 6000 o/min. En 2,4-liters bensinmotor er riktignok et alternativ, men den blir neppe tatt inn til Norge. Skal vi tro fabrikkens ingeniører kommer det ingen dieselmotor i Outlander. Derimot kommer det en turboutgave av 2,0-literen, med 200 hester, men ikke før høsten 2004.
Det er ikke hentet ut noen overflod av verken hestekrefter eller dreiemoment i to-literen, såpass bør det være med tanke på at bilen med fører veier 1600 kilo. Under vårt første møte med Outlander, i Spania før påske, erfarte vi at motoren er svært så dravillig når den får turtall å jobbe med. Ved turtall under 2000 o/min føles den en smule sedat, men akselerasjonen fra null til hundre går unna på akseptable 11,4 sekunder.
Vår førseriebil var litt slapp i fjæringen, men Mitsubishi lover at denne detaljen er strammet opp på de serieproduserte bilene. Firehjulstrekksystemet er av den lette typen, med viskositetskobling og senterdifferensial, med 50/50-drift foran og bak ved normal kjøring. Outlander er imidlertid ikke entydig en rendyrket firehjulstrekker. Den norske importøren vil nemlig satse på å selge et visst antall biler med 2WD, en versjon som er 20.000 kroner billigere enn 4WD. Bakkeklaringen er 19,5 cm uansett om du velger to- eller firehjulsdrift.
Grunnversjonen heter Comfort og er utstyrt med blant annet fire kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg, elektronisk bremsekraftforsterker, elektriske vindusheiser, oppvarmede sidespeil og fire høyttalere. Comfort Pluss har i tillegg lettmetallfelger og tåkelys foran, mens Sport– som koster 335.000 kroner – dessuten har skinninteriør, automatisk klimaanlegg og seks høyttalere. Varianten Sport SOL har i tillegg to soltak, ett over hver seterad.
Outlander bygges i Japan, og segmentet med lette firehjulstrekkere domineres av japanske konkurrenter; Toyota RAV4, Honda CR-V, Subaru Forester og Nissan X-Trail, med Land Rover Freelander som outsider. Sånn sett føyer Outlander seg fint inn i rekken, og med et salgsmål på 1200 biler på et helt år vil de yppe seg også på statistikken.
Dette er Mitsubishi Outlander:
Sylindervolum: 1997 ccm
Boring x slag: 85,0 x 88,0 mm
Kompresjon: 10,0:1
kW(hk)/omdr.: 100(136)/6000
Nm/omdr.: 176/4500
Egenvekt: 1535 kg
Aks. 0-100 km/t: 11,4 sek
Toppfart: 192 km/t
Forbruk by: 1,24 l/mil
Forbruk landevei: 0,76 l/mil
Forbruk snitt: 0,94 l/mil
CO2-utslipp: 223 g/km
Pris: 299.900,-
Lengde: 454,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 167,0 cm (m/takrail). Akselavstand: 262,5 cm. Sporvidde f/b: 149,5/150,5 cm. Bagasjeromvolum: 402 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.