-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Mitsubishi Outlander
Når Mitsubishi endelig kommer med en helt ny modell, byr den virkelig de lette firehjulstrekkerne på kamp.
![Mitsubishi Outlander](https://image.bilnorge.no/178004.webp?imageId=178004&width=960&height=792&format=jpg)
![<br>Mitsubishi Outlander<br>Mitsubishi Outlander](https://image.bilnorge.no/178039.webp?imageId=178039&width=960&height=790&format=jpg)
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Først publisert i BIL 5 - 2003.
En helt ny bilmodell er ikke hverdagskost fra Mitsubishi, nå er de i ferd med å skjemme oss bort. Ikke bare lanserer de Outlander, sin første nye modell på lang tid. I september kommer også en ny Lancer, og flere er på gang. Medregnet de to nevnte, lanserer Mitsubishi hele 14 nye modeller i løpet av de neste fem årene.
Outlander har en særpreget front, med en markert Mitsubishi-look. Bakfra er den sammenlignbar med konkurrenten Subaru Forester, med Lexusinspirerte baklykter. Særpreget må vi også kalle interiøret, på grunn av enkel design og funksjonalitet. Dashbordet og instrumentpanelet er meget enkelt – og tilsvarende oversiktlig.
Vi finner oss lett til rette ved rattet, selv om rattet bare kan reguleres i høyden, ikke i lengden. Setets innstillingsmuligheter gir en fin harmoni mellom avstandene til gearspak, pedaler og ratt. Sidestøtten i ryggen er eksemplarisk, mens sitteputen kunne vært en anelse lenger. Venstrefoten må klare seg med en puslete fothviler, for hjulhuset krever plassen. Det er god benplass også i baksetet, og selv i utgavene med takluke er det akseptabel takhøyde. Bagasjerommet er ikke det største, for reservehjulet under gulvet stjeler plass i høyden. Bakseteryggen er delt 40/60, og med begge ryggene nedslått kan Outlander vise til et lastevolum på 1050 liter.
I utgangspunktet finnes det ingen valgmuligheter når det gjelder motor, det er en to-liters rekkefirer som gjelder. Den har to overliggende kamaksler, 16 ventiler og yter 136 hk ved 6000 o/min. En 2,4-liters bensinmotor er riktignok et alternativ, men den blir neppe tatt inn til Norge. Skal vi tro fabrikkens ingeniører kommer det ingen dieselmotor i Outlander. Derimot kommer det en turboutgave av 2,0-literen, med 200 hester, men ikke før høsten 2004.
Det er ikke hentet ut noen overflod av verken hestekrefter eller dreiemoment i to-literen, såpass bør det være med tanke på at bilen med fører veier 1600 kilo. Under vårt første møte med Outlander, i Spania før påske, erfarte vi at motoren er svært så dravillig når den får turtall å jobbe med. Ved turtall under 2000 o/min føles den en smule sedat, men akselerasjonen fra null til hundre går unna på akseptable 11,4 sekunder.
Vår førseriebil var litt slapp i fjæringen, men Mitsubishi lover at denne detaljen er strammet opp på de serieproduserte bilene. Firehjulstrekksystemet er av den lette typen, med viskositetskobling og senterdifferensial, med 50/50-drift foran og bak ved normal kjøring. Outlander er imidlertid ikke entydig en rendyrket firehjulstrekker. Den norske importøren vil nemlig satse på å selge et visst antall biler med 2WD, en versjon som er 20.000 kroner billigere enn 4WD. Bakkeklaringen er 19,5 cm uansett om du velger to- eller firehjulsdrift.
Grunnversjonen heter Comfort og er utstyrt med blant annet fire kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg, elektronisk bremsekraftforsterker, elektriske vindusheiser, oppvarmede sidespeil og fire høyttalere. Comfort Pluss har i tillegg lettmetallfelger og tåkelys foran, mens Sport– som koster 335.000 kroner – dessuten har skinninteriør, automatisk klimaanlegg og seks høyttalere. Varianten Sport SOL har i tillegg to soltak, ett over hver seterad.
Outlander bygges i Japan, og segmentet med lette firehjulstrekkere domineres av japanske konkurrenter; Toyota RAV4, Honda CR-V, Subaru Forester og Nissan X-Trail, med Land Rover Freelander som outsider. Sånn sett føyer Outlander seg fint inn i rekken, og med et salgsmål på 1200 biler på et helt år vil de yppe seg også på statistikken.
Dette er Mitsubishi Outlander:
Sylindervolum: 1997 ccm
Boring x slag: 85,0 x 88,0 mm
Kompresjon: 10,0:1
kW(hk)/omdr.: 100(136)/6000
Nm/omdr.: 176/4500
Egenvekt: 1535 kg
Aks. 0-100 km/t: 11,4 sek
Toppfart: 192 km/t
Forbruk by: 1,24 l/mil
Forbruk landevei: 0,76 l/mil
Forbruk snitt: 0,94 l/mil
CO2-utslipp: 223 g/km
Pris: 299.900,-
Lengde: 454,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 167,0 cm (m/takrail). Akselavstand: 262,5 cm. Sporvidde f/b: 149,5/150,5 cm. Bagasjeromvolum: 402 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.