-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Space Star 1.3 GLX
Den har kompakte mål og fleksible seteløsninger og kan måle seg med stasjonsvogner som er et nummer større.
Først publisert i BIL 3 - 1999.
Utvendig er den 10 cm kortere enn Renault Scénic og 26 cm kortere enn Opel Astra stasjonsvogn. Innvendig er det overraskende god benplass til alle passasjerer, og bagasjerommet er henholdsvis 9 og 24 cm kortere enn i Scénic og Astra. Slik sett kan vi si at bagasjeplassen står i stil med utvendig lengde, men merverdien i Space Star ligger i et fleksibelt baksete som kan flyttes 15 cm fremover. Ved behov har man derved et bagasjerom som kan måle seg med større biler. I tillegg kan bakseteryggen, som er delt 40/60, legges ned etter at sitteputen er vippet frem, og dermed er gulvet helt flatt i 136 cm lengde.
Førersetet byr på meget god sidestøtte i ryggen samtidig som det har vinkelregulering av sitteputen ved hjelp av en spak på høyre side av setet. Ofte maser vi om at bilenes sitteputer er i korteste laget til å kunne gi fullgod lårstøtte. Her i Space Star kan vi slå fast at det nesten er for mye av det gode, med sine 52 cm er nemlig sitteputen på førersetet så lang at noen kan oppleve at knehasene butter mot forkanten av setet. Til sammenligning har storbilen Chrysler Stratus en sittepute som er 2 cm kortere. Midtkonsollen gir god støtte til høyrebenet, men gasspedalen sitter høyt, slik at du blir sittende med ganske skarp vinkel i ankelen hvis du må ha setet langt frem. Det er meget god takhøyde, og det er trepunktsbelte og hodestøtte også på midtplassen bak.
Praktisk førerplass
Den enkle og oversiktlige instrumenteringen lives opp av den lille skjermen øverst på midtkonsollen – en skjerm som hvis du monterer originalradio gir opplysninger om bensinforbruk, radio/ CD-informasjon, gjennomsnittshastighet, tid og utvendig temperatur. Førermiljøet inkluderer ellers hele ni smårom, med eller uten lokk, medregnet hanskerommet og dørlommene.
Hjuloppheng og dekkdimensjon er som på Carisma, naturlig nok ettersom Space Star er basert på samme plattform, men med 5 cm kortere akselavstand. De to bilene bygges i samme fabrikk – faktisk er 33% av komponentene felles med Carisma. Mitsubishis 16-ventilers motor er en av de kvikkeste 1,3-literne vi har kjørt. Den er en videreutvikling av 12-ventileren med samme volum. Lengre og bredere innsugningskanaler har bidratt til nærmere 15% høyere ytelse samtidig som også dreiemomentet er økt noe, spesielt i området 3.000-4.000 o/min. Bunndraget er ikke all verden, men vi hadde ingen problemer med å holde jevn fart opp seige motbakker med fire personer i bilen. Hvis du vil ha mer kraft og drag, må du legge 42.000 kroner mer på bordet for å få den mye omtalte 1,8-liters GDI-motoren.
Selv med piggfrie vinterdekk – som normalt er snille når det gjelder støy – er det bare så vidt vi aksepterer nivået på hjulstøyen. Når bilen blir skodd for sommerføre, er vi er spente på hvordan den vil takle grov asfalt.
Fri service inkludert
I hvilken bås skal vi så plassere Space Star? Importøren forsøker seg med "fleksicoupé", en slags sammensmelting av flerbruksbil, stasjonsvogn og kombikupé. Vi vil rett og slett si at Space Star er en kompakt stasjonsvogn. Prisen kan konkurrere med de mest solgte stasjonsvognene i kompaktklassen, samtidig som listen over basisutstyr inneholder såvel ABS-bremser, fire kollisjonsputer, sentrallås, startsperre og lyktespylere. Dessuten hører takstativ med til standardutstyret her hjemme og det samme gjør fri service i 60.000 km eller tre år.
10.000 kroner skiller GL og GLX, noe som utvendig vises ved at speilhus og dørhåndtak er lakkerte i bilens farge, mens det viktigste utstyrstillegget er turteller, fjernbetjening av dørlåsene, elektriske vindusheiser foran samt ledningsopplegg for fire høyttalere istedet for bare to.
MITSUBISHI SPACE STAR 1.3 GLX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 1.299 ccm. 63 kW (86 hk) v/6.000 o/min. 117 Nm v/3.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 175/65TR14 (Conti Viking Contact 2).
Mål: Lengde: 403,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 155,5 cm. Akselavstand: 250,0 cm. Sporvidde f/b: 147,5/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.200 kg. Tillatt totalvekt: 1.655 kg.
Volum: Bagasjerom: 370-450 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 13,4 sek.
Toppfart: 170 km/t
Forbruk by: 0,90 l/mil
Forbruk landevei: 0,56 l/mil
Forbruk snitt: 0,68 l/mil
Pris lev. Oslo: kr 194.900,-