-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Modus: En liten forundringspakke
Det må være penger i småbilmarkedet. Den ene smarte og velutstyrte bilen etter den andre dukker opp, denne gang er det Renault Modus.
Først publisert i BIL 11 - 2004.
Det er to ting som er gledelig med de nye småbilene som har kommet på markedet: De er ofte godt utstyrt, selv i basisversjon – og de har praktiske løsninger som gjør de langt rommeligere enn størrelsen tilsier. Renault Modus er med på kappløpet, her finner man blant annet et fleksibelt baksete og lykter som lyser opp svingene.
Modus er ikke mer enn 3,8 meter lang, men kan likevel romme 4 voksne ganske komfortabelt hvis det ikke er med mye bagasje. Eventuelt kan to voksne og tre barn og noe bagasje få plass. Baksetet i Modus kan skyves frem og tilbake i fire posisjoner, og enten ha to eller tre sitteplasser. Begge disse operasjonene gjøres med enkle grep, men i de to bakre posisjonene kan bare to seter brukes.
Bakluka kan fås med en separat luke under vinduet, som bikker nedover. Dette skal gjøre innlasting av handleposer lettere når bilen står parkert nært bilen bak. Hvis soltak frister, finnes to valg: Enten todelt rett over forsetene, med vipp- og uttagbare glass – eller en svær glasshimmel over for- og baksetene, elektrisk drevet.
Frontlykter som lyser opp innsiden av svingen har vi sett før, men da på langt dyrere biler som Audi A6. Renault har plassert skråstilte lys som lyser opp når rattvinkelen overstiger en viss grad. Enkelt og smart. En annen smart nyhet er det spesial-lagde sykkelstativet som kan plugges i skinner under hekken på bilen, og dermed får man med to sykler på turen.
Renault har også klart å sprøyte inn en dose gode kjøreegenskaper i bilen. Vi har ikke blitt venner med Renaults nye elektriske styring, men på Modus kjennes det mer riktig. I vanlig tempo er den lettkjørt og fin, og i motorveihastighet kjennes den veldig stabil. Komforten ellers er også god, med gode seter og bra fjæringskomfort. Ellers kan Modus utstyres med langt mer ekstrautstyr enn det som er nevnt her, som fartsholder, navigasjon, dekktrykkmonitor og masse mer. Til en pris, selvfølgelig.
Det er usikkert hvilke motorer som vil bli tilgjengelig på det norske markedet, men den minste 1,2-liters motoren er nok et godt valg. Den har tilstrekkelig krefter til å henge med i trafikken, men ikke stort mer. Vi kjørte også den sterkeste dieselmotoren, som gjorde et godt inntrykk.
Hvorvidt Modus kommer til å bli en suksess her til lands avhenger nok mye av om prisen blir konkurransedyktig. Den må nemlig hamle opp med blant annet Mitsubishi Colt med startpris på under 150.000. Prisene og modellutvalget blir klart i god tid før salget starter i begynnelsen av neste år.
Lengde: 379,2 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 158,9 cm. Akselavstand: 248,2 cm. Bagasjeromvolum: 198-274 liter, 621 liter med setet foldet sammen (VDA). Tankvolum: 49 liter.
Konkurrenter: Opel Meriva, Mitsubishi Colt, Honda Jazz.