Bil stadig mindre tema hos Biltema

Så har de igjen havnet i postkassa – halvannen million kataloger fra den mest pressesky bilrekvisita-kjeden vi noen gang har vært borti, Biltema.

Publisert Sist oppdatert

Skjønt firmanavnet blir stadig mer misvisende – det er mye annet enn bil som har blitt tema der i gården de siste årene. Det gjenspeiles i katalogen også. Selv på omslaget, der bare en fjerdedel av de 16 illustrasjonene er relatert til bil.

Daglig leder Tommy Fredriksen hos Biltema Bærum er åpenbart blant de få Biltema-aktørter som får lov til å uttale seg, og av årets 800 nyheter fremhever han særlig 40 nye sykkelmodeller, nytt bilstereosortiment, partytelt og kosedyr til barna. Altså en fjerdedel bilrelatert her også.

Og det skal vi kanskje være glad for, for det er ikke alltid så enkelt å spore hvor artikler som er merket Biltema er produsert eller hvilken kvalitet produktet holder. Nå er vel dette strengt tatt ikke så nøye så lenge man unngår sikkerhetsrelaterte deler, også hos denne rekvisita-kjeden får man stort sett hva man betaler for. Og Biltema har jo alltid appellert til de kunder som primært har vært opptatt av pris.

Så når nyhetsbyrået Newswire samtidig har kjørt ut en pressemelding om katalogen og dens ”15.000 duppeditter for fansen”, har de lagt lista deretter – de kaller til overmål katalogen ”Jan Johansen-boka og vi sakser følgende smakebiter derfra:

En kontrollsjekk med gjennomsnittsmannen ’’Jan Johansen’’ understøtter tidligere undersøkelser. Menn er ikke like glad i litteratur som kvinner. Derimot liker de å lese om tekniske duppeditter. –Jeg er ikke så glad i å lese bøker. Da tar jeg heller en sånn katalog som dette og blar i den, sier Jan Johansen til Newswire. Snekkeren fra Sandefjord er med i NRK-serien ’’Jan Johansen’’, som prøver å ta temperaturen på den norske gjennomsnittsmannen.

Jan Johansen fra Drammen figurerer også i TV-serien og sier seg enig med navnebroren fra Sandefjord: –Får jeg valget mellom Hamsun og Biltema, er det ikke tvil, altså. Jeg velger katalogen, sier trailersjåføren. Han bruker mest tid på de delene av katalogen som tar for seg verktøy, bildeler og elektronikk.

I pressemeldingen gjøres det også et poeng ut av at Biltemas navngitte konkurrent Clas Ohlson ”bare har 12.000 artikler i sin katalog mot deres egne 15.000.

Fredriksen understreker at katalogen ikke bare er lesestoff for menn. –Det ser vi på andelen kvinner som besøker utsalgene våre. Vi begynner for eksempel å bli omfangsrike i utvalget av varer til hjem og hage, sier han.

Måtte bare denne utviklingen fortsette helt til bil ikke er noe tema lenger.

Powered by Labrador CMS