Grønt lys for avbestillingsgebyr i kjøpskontrakter for bil

Etter å ha opplevd en del ganger at kunder ville annullere underskrevne kontrakter uten å ta noen konsekvenser av det, besluttet Mercedes-Benz-forhandleren Star Autoco AS på Lørenskog høsten 2004 å prøve et slikt tilfelle for Nedre Romerike Tingrett, av prinsipielle årsaker og for å finne ut verdien av en kundes underskrift.

Publisert Sist oppdatert

I et samfunn der forbrukerens rettigheter står sterkt gjennom kjøpsloven, opplever bilforhandlere ofte at forbrukere gjemmer seg bak påståtte fortolkninger av denne ved tvister og reklamasjoner i forbindelse med bilkjøp. Flere bilforhandlere velger heller å skjære tenner over bortkastet tid og økonomisk tap fremfor å gi seg i kast med et komplisert erstatningsregelverk, selv i tilfeller der kunden ikke har fremlagt noen saklig begrunnelse for å gå fra kontrakten.

Den konkrete saken gikk i korthet ut på at en kunde så på en Mercedes-Benz til rundt 400.000 NOK pluss omreg. avgift samtidig som hans egen Audi ble taksert for eventuelt innbytte. Samtidig hadde Star Autoco telefonisk kontakt med en oppkjøper på Audien.

Kunden fikk forhandleren til å holde av bilen til klokka 12 neste formiddag (lørdag) og møtte til avtalt tid, da det også var kommet et par i forretningen som var interessert i samme Mercedes-Benz. Kunden skrev da kontrakt på Mercedesen og at den dels skulle finansieres av Audien, dels av lån som forhandleren formidlet. Salgsmelding på begge bilene ble fylt ut ved kontraktinngåelsen.

Påfølgende mandag annullerte kunden kjøpet pr. telefon og pr. brev, på grunnlag av at han hadde følt seg ”presset til å inngå kontrakt fordi det fantes andre interessenter på bilen til stede i forretningen.

Star Autoco krevde da en kompensasjon på 40.000 NOK for annulleringen av kontrakten, alternativt at kunden dekket det reelle tap som forhandleren beregnet til over 72.000 NOK. Kravet ble avvist, og bilforhandleren reiste dermed søksmål med kalkylen på sitt faktiske tap redusert til 61.500 NOK.

Domstolens erstatningsutmåling endte med at kunden måtte betale drøye 19.000 NOK, men konkluderte med å gi Star Autoco AS medhold i både at en kundes underskrift er forpliktende og at en kunde ikke uten videre kan gå bort fra handelen, samt at forhandlerens muntlige avtale om videre salg av innbyttebil til en profesjonell oppkjøper gir grunnlag for erstatning selv uten skriftlig bevisførsel.

Star Autoco fikk derimot ikke medhold i såkalt ”positiv kontraktsinteresseerstatning”, men rettens mest interessante anførsel for en bilforhandlers vedkommende er denne:

”Retten vil for øvrig bemerke at den usikkerhet som ofte vil hefte ved erstatningsberegning etter avbestilling, kan elimineres ved at det i kjøpekontrakten inntas en klausul om normalerstatning eller såkalt avbestillingsgebyr. En profesjonell bilforhandler er nærmest til å sørge for eventuelt å innta en slik klausul i sine kontraktsvilkår. I forarbeidene er fordelene med slike avtaler fremhevet, idet de nettopp avskjærer diskusjoner om tapets størrelse”.

-Vi fikk altså indirekte kritikk for at vi som profesjonell part i saken ikke har forhåndsavtalt noe avbestillingsgebyr. Og dette punktet er av meget stor betydning, for bransjen har nemlig ikke kunnet hatt en slik klausul om avbestillingsgebyr tidligere. Dette i henhold den gamle kjøpsloven, men med den nye kjøpsloven er muligheten åpen, sier daglig leder Zahid Saddiq i Star Autoco AS.

-Med denne dommen kan vi nå trygt fastslå at avbestillingsgebyr kan gjeninnføres, noe som vil løse fremtidige saker av denne art på en langt mer profesjonell, rask og enkel måte. I Star Autoco er vi meget fornøyde med dommen. Vi fikk medhold i alt, bortsett fra et punkt som har mindre betydning i denne sammenheng da vår intensjon var å slåss for prinsippene og ikke beløpene. Som følge av domstolens konklusjon endrer vi våre kontraktsformularer snarest og innfører i den forbindelse et avbestillingsgebyr, samtidig som vi trygt kan oppfordre resten av bransjen til å gjøre det samme med bakgrunn i denne dommen, avslutter en oppløftet Saddiq.

Powered by Labrador CMS