-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
- Mister eneretten
Merkeforhandlerne vil nær fremtid til å miste mye av sitt nåværende "monopol" på bilenes sikkerhetssystemer. Det sa Christer Liljenberg i Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) på Automessen 2012.


Det var under åpningsseminaret på Automessen at Liljenberg trakk frem hva som trolig kommer til å bli de viktigste endringene på servicemarkedet fremover.
- Den største utfordringen fremover, blir å sikre at de frie verkstedene får tilgang til informasjon knyttet opp til telematikk og sikkerhetssystemer, sier Liljenberg.
B- og S-call
I dag er det grovt sett tre former for telematikk som er utbredt i nye biler: E-call (Emergency), B-call (Breakdown) og S-call (Service).
- E-call representerer ingen utfordring for bilbransjen. Dette er et system som alle støtter fullt ut. Det er verre med de to andre, sier SBF-sjefen.
- I dag er det slik at når det i bilens display "utløses" en B- eller S-call, knyttes denne informasjonen kun opp de respektive merkeverkstedene.
- Det gir kundene færre valg enn hvis denne informasjonen var fritt tilgjengelig, sier Liljenberg.
Han mener at all telematikk må være tilgjengelig for hele bransjen.
Sikkerhetssystemer
SBF er, i likhet med sin norske søsterorganisasjon ABL, medlemmer av FIGIEFA. Det er deres moderorganisasjon med kontor i Brussel.
FIGIEFA arbeider nå med å sikre de frie verkstedene full tilgang til bilens sikkerhetssystemer.
- Det neste som kommer til å skje er at frie verksteder vil få full anledning til å kode om nøkler og startsperrer. Dette er noe som bilprodusentene frem til nå har forbeholdt sine merkeverksteder, sier Liljenberg.
Hybrider
SBF-sjefen mener at den neste store utfordringen for de frie verkstedene er å skaffe seg tilstrekkelig kompetanse for å være i stand for å ta service og reparasjoner av hybridbiler.
- Vår erfaring viser at det i praksis ikke er en eneste hybridbil som repareres på et fritt verksted, sier han.
- Riktignok har mekanikerne full rett til å delta på kurs i regi av importøren, men så langt er det få som gjør det.
Liljenberg er bekymret for at importørene priser kursene svært høyt.
- Det er ikke lov å drive prisdiskriminering, men det finnes måter å omgå dette på, sier han, og gir dette eksempelet:
- Kursene kan prises høyt, så får merkeforhandleren tilbake betydelig kickbacks på deler i etterkant.
- Dette kan være en måte å holde mekanikere ute fra kursene på hybridteknologi, og jeg ser ikke bort fra at dette skjer, sier han.