Nissan Murano 3.5 V6:
SUV for alle pengene

Luksus- og prestisjebiler? Vanligvis ikke synonymt med Nissan. Med Murano er den japanske produsenten så absolutt med i øverste SUV-divisjon.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Murano

Først publisert i BIL 10 - 2006.

Eksteriøret var en liten sensasjon da Murano ble lansert i 2003. Spesielt fronten var gjenstand for mange beundrende blikk, og bilen har holdt seg godt som øyemagnet selv om bilen så absolutt er mest oppsiktsvekkende i mer markerte farger enn sølv. Etter at USA var hovedmarked i starten, har bilen blitt eksportert til Europa siden 2004, og nå er den altså endelig på plass her på berget gjennom Nissan Nordic.

Førsteinntrykket innvendig er ikke like oppsiktsvekkende, selv om vi setter oss inn i delikate sorte skinnseter som er merkbart mykere enn hva som er vanlig i europeiske biler. Designen på dashbordet har riktignok særpreg, men plastpreget er umiskjennelig – og tanken streifer oss at det har gått et par år siden det var naturlig å kalle førermiljøet futuristisk.

Sittekomforten er mer enn akseptabel, men ikke fullkommen, for selv om venstrefoten finner seg til rette på en bred og god fothviler, har ikke høyrebenet den beste sidestøtten på grunn av midtkonsollens utforming. Dessuten er det ikke lengderegulering på rattet, bare tilt. Passasjerene i baksetet kan glede seg over at både takhøyden og benplassen er en rommelig SUV verdig.

Murano er forhjuls- eller firehjulsdrevet avhengig av friksjonen mot underlaget, og har en sentral differensialbrems. Hjulopphenget gjør en meget kapabel jobb, særlig de myke og store ujevnhetene i veien svelges på en behagelig måte. Bilen er ikke like komfortabel over tverrskjøter eller på fillete asfalt. Murano er sånn sett en bil hvor kjøreegenskapene og komforten kan nytes i fulle drag på gode asfaltveier.

Den tverrstilte 3,5-literen viser seg frem med et imponerende skyv. Motoren er kombinert med en meget komfortabel og harmonisk CVT-gearkasse, en trinnløs kasse som er elektronisk programmert for seks sekvensielle trinn hvis du vil stå for gearskiftingen manuelt. Samtidig som motoren er meget stillegående, er også bilen godt støyisolert – bortsett fra når det nevnte hjulopphenget må bryne seg på rufsete underlag.

Sikkerheten er ivaretatt med blant annet fire kollisjonsputer og to kollisjonsgardiner, og bilen har ventilerte skivebremser både foran og bak. Utstyrsnivået er imponerende, og såvel ryggekamera, skinnseter, DVD-navigasjon, elektrisk soltak i glass, cruise control, Bose lydanlegg samt lettmetallfelger hører med til standardutstyret.

Kort om bilen:

Pris: kr. 810.000,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 3498 ccm. 172 kW (234 hk) v/6000 o/min. 318 Nm v/3600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 477 x 188 x 170,5 cm. Akselavstand: 282,5 cm. Egenvekt m/fører: 1930 kg. Tillatt totalvekt: 2380 kg. Maks. tilhengervekt: 1500 kg. Dekk: 225/65 H R18. Bagasjerom: 438 – 877 liter (VDA). Tankvolum: 82 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,9 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,23 l/mil
CO2-utslipp: 298 g/km

Powered by Labrador CMS