Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2
Nissan Qashqai+2

Qashqai for storfamilien

Nissan lanserer Qashqai+2 og satser på å kapre kunder fra nye konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Kassasuksess
Qashqai har vært på markedet i halvannet år, og de som var skeptiske til om noen ville velge en så spesiell bil, må bare medgi at skepsisen var uberettiget. For selv om mange sliter med å stave modellnavnet riktig, forhindrer det ikke kundene fra å kjøpe bilen.

Så stor er interessen at Nissan nå har satt inn et tredje skift ved fabrikken i Sunderland - dermed skal de også ha kapasitet til å spe på med den nye modellvarianten, Qashqai+2.

Og selvsagt står tilleggsbetegnelsen for 2 ekstra seter. Skjønt seter – Nissan er raske til å påpeke at disse egner seg best for personer under 150 cm på kortere turer.

Det kan vi skrive under på etter å ha prøvesittet tredje seterad som også krever en myk og smidig kropp for å ta seg inn og ut – på tross av ekstra store sidedører bak.

Så setene blir nok en nødløsning når barna skal ha med seg noen ekstra kompiser til og fra fritidssysler. Større betydning for mange får nok den ekstra bagasjeplassen – totalt 550 liter - man oppnår når tredje seterad ligger flatt nedfelt i gulvet.

Mye nytt
Qashqai+2 er ny fra A-stolpen og bakover. Akselavstanden er strukket med 13,5 cm til 277 cm. Totalt er bilen blitt 21,1 cm lenger og måler 453 cm fra front- til bakfanger.

Også i høyden er det lagt på 3,8 cm slik at den rager 164 cm over bakken. Bredden er imidlertid de samme 178 cm som på den vanlige Qashqai-modellen.

De økte dimensjonene går ikke nevneverdig ut over kjøreegenskapene uten at vi har kunnet sammenligne disse direkte. Bak rattet sitter du høyt som i en SUV eller MPV. Men bilen føles likevel smidig på svingete vei og er lett å manøvrere i trange omgivelser.

Motorene i Qashqai+2 er selvsagt de samme som hos lillebror. Fra lansering 22. oktober leveres den med 2,0-litere for bensin og diesel på henholdsvis 140 og 150 hk.

Forhjulsdrift er standard, men bilene kan mot pristillegg leveres med drift på alle fire.

Øker utvalget
Fra tidlig 2009 kommer to mindre motorer på programmet – en 1,6-liters bensinmotor på 115 hk og en 1,5-liters diesel med 103 hk. Disse kan kun leveres i kombinasjon med forhjulsdrift.

Norge er blant de aller beste markeder for Qashqai. Med 2320 registreringer hittil i år (OFV per 29/9-08), ligger Nissan an til å nå sitt salgsmål (iflg. Motorbransjen nr 1/2008) på 3200 biler.

Qashqai er også tredje mest solgte bil i kompaktklassen – kun slått av Golf og Auris. Neste år løftes lista til 4200 biler, og av disse forventes 1800 å være den nye +2-modellen.

Det er kunder som ellers ville velge en flerbruksbil som skal fristes av Qashqai+2. Naturlige konkurrenter er blant annet VW Touran, Opel Zafira, Toyota Verso og Peugeot 308 SW.

Hva blir prisen?
Nissan vil ikke offentliggjøre priser før disse er presentert på forhandlermøte neste uke, men et stalltips fra vår side er at du må ut med et pristillegg på ca 20.000-25.000 kroner for å få ekstra plass og to ekstra seter.

Det betyr i så fall startpriser på rundt 260.000 kroner når de små motorene er på plass.

HER ER PRISER OG DATA FOR VANLIG QASHQAI

Ønsker du firehjulsdrift må du bla opp ytterligere 100.000 siden betingelsen er at du velger en bil med 2,0-liters motor.

Vi kommer selvsagt tilbake med priser når disse er klare. Og selvsagt får du en bredere omtale av nye Qashqai+2 og i en høstlig utgave av bladet Bil.

Powered by Labrador CMS