-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ikke-SUV med 4WD
Skal du ha Qashqai med firehjulsdrift må du velge 2.0- liters motor, enten diesel eller bensin. Med sistnevnte får du CVT med på kjøpet.
Først publisert i BIL 7-2007.
Nissan kaller den cross-over, ikke SUV. Det skyldes at bilen har 2WD som standardutstyr, og de fleste vil nok velge dette på grunn av prisen. Her kjører vi 4WD i kombinasjon med 2,0-liters bensinmotor. Da følger CVT-gear med som standard, men prisen tipper godt over 350.000 kroner med skinnseter.
Førerplassen er moderne og funksjonell, med ryddig instrumentering og god oversikt. Interiøret gir en solid kvalitetsfølelse, men vi savner praktiske smårom hvor småting kan legges, for eksempel mobiltelefonen og fjernkontrollen i vår key-less-utgave.
Setene er forholdsvis harde, men har rikelige reguleringsmonn. De gir god sittestilling og god sidestøtte i både sittepute og rygg, men de mest røslige av oss ville gjerne hatt både litt bredere og lengre sitteputer. Takket være bilens høyde er innvendig sittehøyde rikelig, selv om bilen er utstyrt med takluke.
Strikkfølelse
2,0-literen har i utgangspunktet både fart og styrke nok til den drøyt 1500 kg tunge ekvipasjen, men CVT-gearkassen gir en høyst
uvanlig kjørefølelse – den krever med andre ord tilvenning. Når du gir gass for å akselerere, fyker turtallet (og lydnivået) opp. Deretter har du følelsen av at bilen drar seg etter for å nå igjen turtallet.
Under landeveiskjøring med jevn fart ligger lydnivået på et behagelig nivå, men ved hyppig akselerasjon kan motorens turtall oppleves som litt masete. I vår test i Bil nr 5, hvor vi kjørte Qashqai med dieselmotor, fremsto den som meget stillegående i forhold til konkurrentene.
Pass hodet
Styringen er presis, men er ikke utpreget kontant. Qashqai oppfører seg stabilt og tillitvekkende ved panikkbremsing. Bilen har et understell som ligger mer i komfortabel enn sportslig retning, men langt fra så myk at den viser tendenser til krenging.
At Qashqai med 4WD nærmer seg SUV-konseptet, understrekes av bakkeklaringen. Med 18 cm er den identisk med for eksempel Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander. Men om Qashqai har et høyt karosseri, er ikke ståhøyden under åpen bakluke tilsvarende høy. Vi har nevnt det før, her kan ungene lære mange banneord når far skal laste inn bagasjen for helgeturen.
Fakta om Nissan Qashqai 2.0 CVT Tekna: