-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alt kan foredles
Man skulle tro at de som kjøper en bil i multi-million-klassen fikk det de skulle ha hos sin bilprodusent. Men det gjør tydeligvis ikke alle. Noen ser i alle fall muligheter her.
Novitec er et tuningselskap du med stor sannsynlighet har lest om tidligere her på BilNorge.
De opererer med forskjellige divisjoner – Novitec Rosso tar seg av Ferrari mens Novitec Tridente behandler de beslektede produktene fra Maserati.
I fjor sommer fortalte vi at de hadde åpnet en filial for Lamborghini kalt Novitec Torado.
Og nå slår de til igjen, ikke med mer italiensk, men med noe av det mest erke-britiske som fins på denne jord – Rolls-Royce.
Og for å understreke at dette ikke dreier seg om sportslige italienere, har de valgt et nytt navn på denne divisjonen.
De har trolig sittet og grublet seg gjennom noen seidler på den lokale kneipa før et glupt hode kom frem til dette navnet som (selvsagt) er utredet fra gallionsfiguren på RR-fronten – the SPirit OF ECstacy. SPOFEC!
Karbonfiber
Det er den «lille» Rolls-en, Ghost, de tilbyr dekor til i første omgang, og alle de skreddersydde komponentene utføres i karbonfiber.
En ny frontfanger gir bilen et enda mer distingvert uttrykk samtidig som den forbedrer aerodynamikken. Sidepaneler fins for biler med både kort og lang akselavstand, og hekken dekoreres med ny fanger og en diskret spoilerleppe – om ønskelig i klarlakkert karbonfiber.
Nytt fottøy
Et utvalg spesialfelger står selvsagt på Spofec-menyen, også til andre modeller enn Ghost, 9Jx22 til forhjulene og 10.5Jx22 bak. Tilhørende dekk fra Pirelli i 265/35 foran og 295/30 bak.
Dekkene fyller perfekt ut hjulbuene takket være en Spofec-modul som overtar styringen av luftfjærene. I hastigheter under 140 km/t senkes bilen med cirka 40 mm, går det fortere inntar den standard høyde.
Karbon-keramiske bremser er en annen mulighet. I tillegg til å være mer effektive reduserer de vekten med nesten 40 kg fra originalbremsene.
Mye vil ha mer
Nå skulle man tro en Ghost har krefter nok for de fleste, men jammen er Spofec freidige nok til å tilby motortuning av den 6,6-liters V12 biturbo-motoren også. De opprinnelige 570 hestene blir til 685, mens maks dreiemoment økes fra 780 til 958 Newtonmeter.
Har du bestilt Rollsen din med V-Spec motor på 601 hk fra fabrikk, får du likevel et tilsvarende løft etter behandling hos Spofec og ender opp med 709 hk og 978 Nm.
Den store luksuslimousinen spurter da til 100 km/t i løpet av 4,4 sekunder, mens toppfarten fortsatt er elektronisk sperret ved 250 km/t. Du finner sikkert noen som tar deg forbi den hindringen også, om ønskelig.