Breckland Beira
Breckland Beira
Breckland Beira
Breckland Beira
Breckland Beira
Breckland Beira

Ny britisk sportsbil

Breckland skal avduke sin Beira til uken. Her får du en gratis sniktitt på den nye åpne toseteren.

Publisert Sist oppdatert

Kappa-basert

London Motorexpo heter utstillingen som åpner på Londons Canary Wharf mandag. Norfolk-baserte Breckland har shoppet forskjellige elementer fra GM i stedet for å starte fra scratch, og dermed påstår de å oppnå en vesentlig lavere pris enn hva tilsvarende biler koster hos konkurrentene.

Plattformen er GM’s Kappa, den samme som er grunnlag for blant annet Pontiac Solstice og Opel GT. Den firesylindrede motoren som sitter i disse bilene, er byttet ut med kraftigere saker – en 6,2-liter V8 kjent fra bl.a. Corvette og Pontiac GTO.

LES MER OM KAPPA HER

Motoren yter tett opptil 400 hk og skal få den 1400 kg lette bilen opp i hundre på under fem sekunder. Toppfarten er sperret ved 250 km/t.

Gearkassen er 6-trinns og manuell og levert av Tremec.

Tar arven videre

- Beira fortsetter der Marcos slapp med hensyn til maksimale ytelser for et minimalt beløp, sier Breckland-direktør, Mike Rawlings.

LES OM MARCOS’ SISTE

- Vi ville demonstrere vår ekspertise innen design og engineering ved å produsere en spennende kjøremaskin med ypperlig handling og dynamikk, solide ytelser og et lekkert utseende.

- Videre tenkte vi miljø, og som et resultat av dette er Beira konstruert for å kunne kjøres på både gass (LPG) og bensin. Dette er ikke bare positivt med hensyn til miljø og kostnader, men gir også sportsbilen en rekkevidde på hele 1100 kilometer, tilsvarende en strekning fra lengst nord til sydkysten av Frankrike.

Smart løst

På tross av en ekstra LPG-tank på 70 liter, i tillegg til bensintanken på 60 liter, har Beira større bagasjeplass enn søstermodellene fra GM takket være en gjennomtenkt konstruksjon. Front og hekk er totalt redesignet og bygget i lette kompositt-materialer.

Dørene er GMs originale i stål for å oppnå god sikkerhet ved kollisjoner fra siden. Sikkerhetssoner foran og bak er konstruert i aluminium for å oppnå høy sikkerhet og lavest mulig vekt.

Interiøret er skreddersydd, og blant utstyret inngår elektriske vindusheiser, aircondition, to kollisjonsputer kombinert med lettleste instrumenter og håndsydde seter i skinn / Alcantara. Sentralt på dashbordet sitter et avansert infotainment system fra Clarion.

Bilen leveres med manuelt stofftak med varmetråder i bakruta, og dette stues bort under lokk når det ikke er i bruk.

Effektivt

- Vi hadde ikke som mål å finne opp hjulet på nytt, sier Mark Easton, direktør for engineering i Breckland.

– Kappa-plattformen byr på et kompetent chassis som har vært gjennom en rekke kollisjons- og sikkerhetstester og dermed er klart til bruk.

- Siden mye av jobben er gjort, har det satt oss i stand til å holde kostnadene nede. Gjennom årene har vi sett mange superbiler komme og gå, de fleste takket være skyhøye utviklingskostnader.

- Vi ville ikke gå i den fella, og det er årsaken til at vi bare utviklet Beira der vi trengte å gjøre det, og ikke nødvendigvis for å gjøre den annerledes.

- Det har også satt oss i stand til å realisere prosjektet på under 12 måneder, sier Easton og legger til at prisen på Beira vil ligge i området 55.000 pund i Storbritannia. Fra november skal den være leveringsklar i et begrenset opplag.

Powered by Labrador CMS