Opel logo
Opel logo

Mot full elektrifisering

Opel mer aktiv enn på lenge

Opel har hatt en travel sommer, og det skal ikke bli roligere fremover. Tre nye elbiler, ny logo, en Super-versjon av AMI og en spennende konseptbil på årets IAA der de er den eneste Stellantis-representanten.

Hvor skal vi begynne?

I den kjedelige enden, kanskje.

Også Opel har endret sin gamle logo, men heldigvis ikke i dramatisk retning – vi kjenner den fremdeles igjen. Og med akkurat de samme argumentene som alle de andre bruker: at den står bedre på skjermen i den nye versjonen.

Tror du på den? Dagens skjermer er skarpere, har bedre oppløsning og flere farger enn noensinne i historien, og så skal den ikke være i stand til å gjengi fjorårets Blitz?

Den nye skal du finne på alle Opels biler fra neste år.

Elektrisk over hele linja

Og fra 2024 skal alle Opels modeller også finnes i batterielektriske utgaver.

Opel Experimental Concept

Høstens konseptbil lanseres på IAA i München i begynnelsen av september for å vise designspråket fremover. Det eneste vi vet om den er et foreløpig teaserbilde. Regn med flere appetittvekkere i ukene vi har foran oss før dørene åpner.

Regn også med flere nye biler.

Astras elektriske har du allerede møtt på BilNorge og selvfølgelig vil den suppleres av en Sports Tourer.

Også den elektriske Corsa skal fornyes i ården har vi tidligere hatt omfattende prøvekjøringer av på BilNorge.

E-rally

Opel Corsa-e Rally

Men ikke glem at Opel har hatt en Elektrisk Corsa ute i rallyløypene i tre sesonger nå. 100 kW og fullt utstyr i bilen. 50 kWt om bord gir maks 60 km i rallytempo – det holder til flere spesialetapper.

Med 18 biler til start er det utfordringer med lading. Opel ville ikke har lokale generatorer drevet med diesel eller gass – dårlig bærekraft-image. Å kjøre en dieseltruck til depotet, full av oppladete batterier, eller med et kjempebatteri om bord, kom enda mindre på tale.

Så Opel bygde sin egen transformator som de kobler til det offentlige 20.000 V nettet som så omvandles til 1000 V likestrøm for ladingen.

Takket være bl.a. Opels innsats regner man med en egen BEV-klasse i rallysporet fra 2025.

Designkonkurranse

Ganske mye moro ser det ut som Opels håndverkere har hatt da de gjorde som de lovet i forbindelse med en konkurranse: «You design it, we build it»:

Utgangspunktet var det som opprinnelig het Citroën AMI, som nå også er blitt bl.a. Opel Rocks-e. Briefen var ganske enkelt en Rocks med skikkelig Wow-faktor.

Lukas Wenzhöfer het han som hadde kommet lengst i #OpelDesignHack. Han må da være veldig fornøyd med resultatet selv om han får nok ikke skilter på den.

Opel Rocks e-xtreme

Skikkelig marktrykk fra den vingen der bak – i 50 km/t.

Spennende fremtid

Tilbake til høstens konseptbil. Jeg er spent på hva den skal fortelle oss.

At den skal vise veien frem mot Crossland X og Grandland X – begge skal debutere neste år – tror jeg ikke på. Jeg venter nemlig ikke noen store overraskelser på de modellene.

Derimot kunne jeg tenke meg å få litt mer peiling på hvordan Mark Adams og hans talentfulle designere ser for seg den nye Manta som skal komme i 2025.

Kan det være den de skal vise oss sporene av? Eller kan det være den store, som vi ennå ikke kjenner navnet på, men som bare heter «Insignias etterfølger»?

Den skal ikke lanseres før i 2026, men jeg kan godt tenke meg at designerne allerede er såpass nær et endelig utseende slik at de planlegger å teste ut en idé eller tre på et interessert publikum.

Som sagt, travle tider hos Opel.

Powered by Labrador CMS