Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80

Skandinavisk luksus?

I dag kjørte BilNorge Volvos nye S80 for første gang. Det er skjedd en del siden Amazon. Skandinavian Luxury er slagordet den nye modellen lanseres med.

Publisert Sist oppdatert

NY er kanskje det første stikkordet. La gå at biler i dette segmentet er rettet mot en ganske konservativ kundekrets, men man skal se godt etter for å se at dette er en ny modell. Alt er nytt - plater, mål, drivlinjer, utstyr - men du tror det ikke før du begynner å sjekke detaljene.

Ut mot havet
Det som er problemet er nok først og fremst at den spesielle Volvo-hekken, som ble introdusert på den første S80 for snart ti år siden - og som etterpå er gjennomført på alle modellene, er like prominent på den nye. At designerne påstår at den er inspirert av svabergene som er formet av havet gjennom millioner av år, får ikke hjelpe - denne fasongen er gått ut på dato nå.

I det hele tatt er det et rotete design, med masse linjer i alle retninger, uten at den får det samme dynamiske uttrykket som BMW får ved å bruke den samme teknikken.

Skandinavisk
Interiøret er derimot av en annen klasse. Her kan vi kanskje snakke om Skandinavisk luksus, med masse komfort, et par av de vellykkede designelementene fra S40 og V50, god plass, utmerket oversikt og etterhånden nok knapper på rattet til at man bør ha gjennomgått Musikk-konservatoriets kurs i orgelspelling. Det er såpass mange knotter plassert i nummerorden, på dashbordet også, at den nye eieren nok bør ha med seg co-driver de første tre månedene.

Hvordan skal jeg si det? Er det noe med at Volvo har glemt at "det enkle er ofte det beste"? Eller "KISS" - Keep It Simple Stupid. Det skjer nemlig ganske mye her når alle systemene er "go". Kjempestore røde lys når bilen synes du er for nær den du skal kjøre forbi. Lysende felt når speilet tror du ikke har oppfattet at det finnes ting i dødvinkelen.

For sikker?
Bremsevirkningen på den adaptive kruskontrollen kan være så voldsom at du ikke bare bråvåkner, men gjør noe dumt fordi du tror at det er virkelig fare på ferde.

Volvo ønsker fremdeles å være i front når det gjelder sikkerhet, så denne gangen har de kjøpt det som finnes fra underleverandørene.

Dersom du virkelig tror at slikt hjelper, har vel den nye S80 mer sikkerhetselektronikk pr kvadratcentimeter enn noen bil den kan sammenliknes med.

Og de er E-klasse, Audi 6 og BMW 5-Serie, et segment som vaker et sted mellom 1500 og 2000 biler/år hos oss. Her skal Volvo, sier de, selge ca 350 biler pr år. Beskjedent i forhold til det totale produksjonsvolumet, som man regner med skal ligge på ca 50.000 enheter årlig.

Ikke minst på grunn av V8-motoren, som garantert vil sikre den ny popularitet i USA. Men hvordan Volvo kan ha oversett behovet for stasjonsvogner i denne klassen, er ubegripelig. Den norske importøren sier at de nok kunne fordoblet volumet med en stasjonsvogn i sortimentet, forhandlerne antyder enda mer.

Litt større
Men det finnes i hvert fall dieselmotorer, fem-sylindrede på 163 eller 185 hester (med en pris som starter like under 500.000 kroner).

Bensinmotorene starter med en 200 hesters firer (527.900 kroner) og går via en flunkende ny sekser, 3,2 liter og 235 hester, til V8-motoren som vi kjenner fra XC 90. 315 hester og litt over en mill. Neste år kommer enda flere utgaver og flere varianter med firehjulsdrift.

For å ta enda noen spesifikasjoner, så måler den nye 4850 mm (som den gamle) ganger 1860 (litt mer) ganger 1488 (3 cm mer). Akselavstanden er strukket til 2836 mm og sporvidden har også økt. Vekten starter på 1618 kg og den tyngste, med V8 motoren, er oppe på litt over 1800 kg.

Kjøreglad
Nå kommer jeg tilbake til denne bilen i neste utgave av BIL, men la en ting være sagt med en gang: Den kjører glitrende. Selv med en dieselmotor hadde jeg mer moro med denne på de landeveiene, parallelt med E6 på vei mot Ängelholm, enn jeg har hatt siden vi la brede gummispor med prototypen til Koenigsegg her for mange år siden. Og denne veistumpen kjører jeg alltid, uansett hvilken bil jeg er på vei hjem med.

Nye armer i opphengningen har gjort det hele mer presist, og den velassisterte styringen er kontrollert av et lite kjøregeni. Det hjelper sikkert at det er en stiv oppbygning også, ny Volvo-rekord sier de.

Men luksus?
Men så var det dette slagordet da. Skandinavisk Luksus. På den nylig avsluttede Møbelmessen i Milano kjørte Volvo en helt egen presentasjon. Siden de der vet noe om luksus, antakelig litt mer enn vi skandinaver vet, hadde det kanskje gode grunner at Volvos tema der ikke var luksus, men "Form følger Funksjon".

Jeg synes den nye S80 hadde en rekke glitrende funksjoner, formene var til dels akseptable, og det som var der av luksus var i hvert fall ikke overveldende. Heldigvis.

Men at det er denne som skal hjelpe Volvo til å nå sitt mål om å bli "Verdens mest ettertraktede og suksessrike bil i premium-klassen", er jeg ikke overbevist om.

Powered by Labrador CMS