Suzuki Alto

Suzuki Alto

Suzuki Alto

Suzuki Bandit 1250F ABS

Suzuki Boulevard 400

Suzuki Burgman FC Scooter

Suzuki Gladius 400 ABS

Suzuki Mio

Suzuki Swift Plug-in

Suzuki SX4 FCV

Suzuki med ny Alto - og mer

Suzukis Alto er ikke gammel, men allikevel viser de allerede nå hvordan den neste skal se ut.

Publisert Sist oppdatert

På bilutstillingen i Tokyo skal selvfølgelig også Suzuki fortelle litt om både nåtid og fremtid. Det er et spørsmål om ikke motorsykkeldelen kommer til å vekke størst interesse hva angår nåtid, for nå viser de en brenselcelle to-hjuling klar for produksjon.

Det var på messen i 2007 at de viste oss Crosscage, en ganske speisa motorsykkel drevet med hydrogenfyrt brenselcelle. Nå har de fått konseptet ned på jorden og lagt drivlinjen i en Burgman scooter.

De eneste tekniske detaljene som er klare så langt, er at de bruker en 70 mPa tank – med andre ord det høyeste trykket hydrogen leveres i. Det eneste fabrikken da tilføyer, er at den får en rekkevidde som holder.

Småbil

På bilsiden er årets slagord: ”Små biler for en stor fremtid”. Og den mest spennende av de nye små er Alto Concept. Dette er en typisk ”søt” mini, med både et eksteriør og et interiør som skal gjøre oss snille.

Innvendig er det nesten ikke annet enn et stort speedometer, et minimum av brytere og maksimalt av oppbevaringsplasser. Lav vekt og lave utslipp har man konsentrert seg om, sies det. Man kunne vel vanskelig sagt det motsatte.

Men siden dagens Alto bare så vidt har vært et år på markedet, tar det vel en stund før det nye temaet er implementert i produksjonen.

SE: Dagens Alto debuterte i fjor høst

Hybrid

Selvfølgelig er også Suzuki klar til å vise sine hybrid-ideer. Her har vi en plugg-inn hybrid montert i en Swift, der batteriet som lades fra veggen kan ta deg 20 km av gårde.

Men her har vi da selvfølgelig resten av det som hører med i en hybridoppskrift, både en bensinmotor og en generator som sørger for at batteriene holder til mer enn de 20, eller som sørger for at du får noen akseptable prestasjoner også, og ikke bare pinglete strøm-ytelser.

Men siden vi var inne på brenselceller. SX4 i Tokyo-konsept-utgave, er døpt FCV i tillegg, og det betyr, tro det eller ei, Fuel-Cell Vehicle.

Her har vi den samme 70 mPa-tanken, og de samme manglende tekniske spesifikasjonene som for scooteren. Men vi vet i hvert fall at også her har man bygget inn blant annet de regenerative bremsene fra hybridmodellen, slik at rekkevidden øker litt derfra også.

SE: Flere nyheter fra Tokyo-utstillingen

Rullestol

En scooter og en bil er forresten ikke Suzukis eneste brenselcelle-kjøretøy på Tokyo-messen i år. Selskapet har 35 års erfaring i å bygge elektriske rullestoler, og nå er også denne kjøretøygruppen tatt inn i den nye verden.

Nå har Suzuki erstattet blybatteriene med en metanol-matet brenselcelle. MIO heter utgaven, og den har allerede vært utprøvd i Shizuoka-departementet før den nå skal ut i handelen.

En av de meget praktiske tingene med denne konstruksjonen, er at det er enkelt å ha med seg en reserveflaske metanol, slik at man aldri behøver bekymre seg for at man ikke kommer lenger.

Ellers vil man selvfølgelig møte 2010-modellene av Wagon R, Lapin, Palette SW, Splash, Swift, SX4, Jimny og Escudo.

Escudo? Grand Vitara på japansk.

SE: Flere nyheter fra Tokyo-utstillingen

Powered by Labrador CMS