BMW M3. Det er standarden Elon Musk sikter mot når han beskriver ytelsene til den kommende AWD-versjonen – eller D-versjonen for Dual Motor, om du vil – av Tesla Model 3.
- Med alt inkludert – hjul, lakk, etc, (unntatt Autopilot) – vil bilen (i Performance-utgave, journ. anm.) koste 78.000 dollar, skriver Musk på sin Twitter-konto.
- Det er omtrent det samme som en BMW M3, men er 15 prosent raskere og med bedre kjøreegenskaper. Vil slå alt i sin klasse på bane.
AWD-versjonen av Model 3 har ikke overraskende samme konfigurasjon som Model S: En motor foran og en motor bak.
5000 dollar ekstra - Kostnaden for AWD er 5000 dollar, skriver Musk, som samtidig påpeker at rekkevidden fortsatt er 500 kilometer, slik som i dagens bakhjulsdrevne Model 3 med største batteri.
0-60 mph (96,5 km/t) skal ta 4,5 sekunder, mens toppfarten er 225 km/t.
- Den ene motoren er optimalisert for rekkevidde, den andre for ytelser – og bilen kan fint kjøre selv om den ene motoren slutter å fungere, skriver Musk.
I tillegg til en vanlig D-utgave, vil det også komme en Performance-utgave. Det er denne som skal koste 78.000 dollar og kunne slå M3 – og her er 0-60 mph-tiden nede i 3,5 sekunder, med toppfart begrenset til 250 km/t.
Performance-utgaven får også 20-tommers felger, karbon-spoiler og et nytt interiørvalg for Model 3: Sort/hvitt.
Dette i interiøret vil komme til flere Model 3-utgaver senere, så fort produksjonstakten på delene skrus opp.
Produksjonen på vei opp Det har vært sagt mye om produksjonstakten til selve Model 3 også, men nå begynner den endelig å få skikkelig fart. Utgaven som skal koste fra 35.000 dollar har vært en lokke-modell, men Musk skriver at det er naturlige årsaker til det:
Annonse
- Først må man nå produksjonsmålet (5000 biler i uka, red. anm.), deretter glatte ut produksjonsflyten for å nå kostnadsnivået man ønsker. Å starte produksjonen av billigste Model 3 med en gang ville fått Tesla til å tape penger og dø. Vi trenger tre til seks måneder etter 5000 biler per uke for å produsere $35.000-bilen og overleve.
Produksjonstakten for Model 3 skal nå være på rundt 500 biler om dagen.
I «avsløringen» av Model 3 AWD snakker Musk også om en ny form for service på bilen. Via Tesla-appen på telefonen skal du kunne sende en service-forespørsel med to tommeltrykk, for så å få besøk av en Tesla Ranger (Teslas utegående servicemedarbeidere) som henter og leverer bilen til og fra service.
- Leveringene av Model 3 Dual Motor starter i juli, skriver Musk, mens fra Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland får vi opplyst at internasjonale leveringer starter i første halvdel av 2019.