Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.
Fantastisk BMW-historie på Oslo Motor Show.

Fantastisk BMW-historie

På et stort område i Hall B på Oslo Motor Show møter du en BMW-presentasjon som ikke kunne vært gjort bedre på Techno Classica i Essen – med mindre fabrikken selv hadde stilt opp, da.

Publisert Sist oppdatert

Her får du i realiteten en forholdsvis sømløs, komprimert riktignok, BMW-historie der vi er innom en rekke av høydepunktene. Her får du også anledning til å lure på om denne bilfabrikken virkelig er 100 år. Og du oppdager hvilke ukjente skatter som egentlig befinne seg på norske skilter.

Det er en vital klubb som kaller seg E30Meet som har fått i stand dette området som vel må være den beste standen på hele utstillingen. Kanskje ikke hva dekorasjoner angår, men hvis vi bare ser på innholdet er det nok ingen som slår dem.

De har hatt med seg BMW-dele-firmaet Koed AS for å løse enkelte oppgaver – hente bil i Tyskland for eksempel, men stort sett er dette norsk hele veien.

Disse hyggelige folkene i E30Meet (Du vet selvfølgelig hvor navnet kommer fra? Internkoden på den nye serien som dukket opp på tidlig 80-tall) har vi forresten møtte på Oslo Motors Show før. For to år siden stilte de med en annen genuin overraskelse – en genuin versjon av den svært sjeldne M1.

Det de har samlet sammen nå er mer enn bare en eneste sjeldenhet ja.

La oss begynne bakfra med 1930-versjonen av Dixi – den første bilen BMW bygget. Med andre ord, bilhistorien hos BMW er slett ikke 100 år. Ikke motorsykkelhistorien heller. Du må ned på ganske mislykkede flymotorer og skranglete økonomi før du kan begynne å telle 100 år tilbake. Og hvis du gjør det kan du faktisk telle 102 år tilbake. Jeg skjønner fremdeles ikke det med BMW og 100 år.

Men glem det, gled deg heller over den røde Dixien med duk i karosseriet og en liten 750 kubikk motor på 15 hester. Og gled deg over at dette er en bil på norske skilter.

Den neste i rekkefølgen er en 315/1 – en forsmak på 328 som de aller fleste kaller den første (kanskje eneste) virkelig moderne førkrigs-sportsbil.

Du kan se på den blå- og kremfargede bilen at BMW-nyrene har lang historie, disse nyrene stammer fra 1934. 1,5 liters motoren, en silkemyk sekser med 40 hester, var en forsmak på 328 motoren.

En hvit cabriolet er en av de mange «mellom»-modellene som kom før krigen. Ikke alle hadde råd til en vaskekte 328, så her har vi en 326/328 fra 1937, med den riktige 328-sekseren på 135 hester står det her. Akkurat det tviler jeg litt på, selv Bristol måtte opp i Le Mans spesifikasjoner før de fikk disse motorene opp i noe vesentlig over 120 hk på femti-tallet.

Men om denne kunden sparte litt penger på et noe mer primitivt chassis enn det rene 328-chassiset betalte han sikkert nok for karosseriet. Det er nemlig spesialbygget hos tyske Autenrieth.

Så har vi den supernorske 335 Cabrioleten fra 1940 som har vært i Norge siden mars det året. Eieren restaurerte selv bilen fra 1999 til 2005 hvorpå han kjørte den hele veien ned til prestisjetrekket på Villa d’Este der den fikk med seg en høythengende spesialpris.

Så er vi innom luksus-bilen, firedørs V-åtter, kjent som Barokkengelen (ikke mye engel – en av de mange mislykkede modellene som holdt på å ta livet av BMW på den tiden) og vi kan hilse på en 503 som BMW trodde var det riktige svaret på Mercedes sin 300 SL.

Det var den ikke.

Omtrent i samme klasse er en 3200 CS med coupé-karosseri fra Bertone. Aldeles nydelig, og litt mer beskjeden i produksjonskost-avdelingen med sin forholdsvis kurante rekkesekser. 1964-årgang. Bertel O. Steen hadde en slik på utstillingen på Sjølyst på den tiden.

Så hopper vi over «den nye klassen, 1600 og 1800 og alle de firedørs, og lander rett på 02-modellene – her representert med en Turbo og med den fantastiske grafikken som Bob Lutz var opphavsmannen til. Turbo i speilskrift var jo genialt, selv om jeg nekter å tro at noen klarte å oppfatte den lille skriften i sitt eget bakspeil.

Denne er også norsk, og de ekte er det ikke mange av tilbake.

Og så avsluttes det hele med en E 46 M3 GTR, 2005 modell. V-åtter og hele pakka. Ren løpsbil. En av seks produserte står det. Kan bli din, står det også.

Selv om du ikke har planer om å ta med deg en av disse bilene hjem fra Lillestrøm så unn deg allikevel ganske mange minutter borte i denne delen av hallen. Det vil ta lang tid før du får et tilsvarende møte med et av våre mer interessante bilmerker igjen.

Med mindre E30Meet overgår seg selv igjen, neste år – da.

BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!

Powered by Labrador CMS