VW Passat TDi

Med et forbruk på bare 0,5 liter på mila, er det ikke rart at mange foretrekker dieselmotor i Passat.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 1998.

Dagens Passat er blitt langt mer populær enn forgjengeren, noe et raskt blikk på salgsstatistikken bekrefter. Her befinner Passat seg på tredjeplass, slått av Toyota Corolla og sin egen lillebror, VW Golf. Ser vi på salget av dieselbiler, troner Passat suverent på toppen. Hver tredje Passat solgt i år ble levert med en TDimotor med 90 eller 110 hester. Det er den sistnevnte vi har prøvekjørt.

Ikke helt stille
TDi-motoren har et sylindervolum på 1,9 liter, en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Direkte innsprøyting og en turbo med variabel turbin-geometri gir høy effekt og lavt forbruk. Det siste er i de flestes øyne det fremste argumentet for å velge diesel og denne motoren gjør sitt ytterste for å leve opp til forventningene. I følge EU97-normen nøyer 110-hesteren seg med bare 0,45 liter på mila ved landeveiskjøring og 0,72 l/mil ved bykjøring. I den uken vi kjørte bilen i og rundt Oslo, viste gjennomsnittsmåleren 0,52 l/mil.

Som vanlig for dieselmotorer gir den fra seg litt støy ved start og
under akselerasjon. Men i motsetning til en del konkurrenter høres en jevn dur når du glir av gårde på landeveien. Styrken til motoren er det derimot lite å utsette på. Maksimalt dreiemoment på 235 Nm nås ved 1.900 o/min. Det er derimot fra 2.500-3.000 o/min som den sparker skikkelig fra. De 110 hestene kommer galopperende først ved 4.150 o/min. TDimotorene har et typisk turbopreg med en liten forsinkelse når du trår på gassen. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t tar 11,7 sekunder, men Passat TDi føles atskillig raskere og smidigere når du skal kjøre forbi.

VW har valgt en ganske fast og halvsportslig fjæring på sine biler. På god vei er Passat stødig og komfortabel. På veier merket av tidens tann, kan den føles litt hard og stump. Den ekstra tyngden av en dieselmotor foran, merkes ikke. Tvert imot er Passat TDi lett på rattet.

Ny motor neste år
Neste år kommer Passat med en ny dieselmotor. Separate pumper på hver dyse er VWs svar på "common-rail", dieselmotorer hvor sylinderene har en felles tilførselsledning med innsprøytingstrykk opp til 1.350 bar. Den nye motoren fra Volkswagen arbeider med et innsprøytingstrykk på 2.050 bar. Det svært høye trykket skal gi en mer kontrollert forbrenning som igjen fører til mindre utslipp, høyere effekt og enda lavere forbruk. Det lover i hvert fall VW. Om det er grunn nok til å vente ett år med å kjøpe en TDi er vel tvilsomt.

Passat er en stor bil. Kupéen både er og føles svært rommelig. Spesielt er det godt armslag i forsetet. Men det tradisjonelle tyske fargevalget med sort som dominerende farge, får kupéen til å føles atskillig trangere enn den egentlig er.

Valg av utstyr
Det er tre utstyrsnivåer å velge i mellom. Du starter med Comfortline og kan legge på til Trendline eller Highline hvis du har lyst og råd. Velger du det siste, er skinninteriør, trepanel i midtkonsollen og i dørene standard. Sportseter og skinntrukket ratt er standard på både Trend- og Highline. Vi kjørte det som i utgangspunktet var en Comfortline til 271.800 kroner, men skinnseter, trepanel i dashbord, automatisk klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås og lettmetallfelger med mer dytter prisen opp til 328.000 kroner.

Det er enkelt å finne seg til rette i Passat. Rattet kan reguleres i både høyde- og lengderetning. Setene kan også reguleres i høyden. Det er to koppholdere i midtkonsollen, flere smårom til mynter og nips og et smalt hanskerom. Når mørket senker seg, legger man merke til det spesielle blå lyset i instrumentpanelet. Det faller ikke i smak hos alle. I tillegg til to kollisjonsputer i front, har Passat sidekollisjonsputer foran, men bare to tre-punktsseler i baksetet.

Ikke uten forbehold
For min egen del synes jeg TDimotoren støyer litt for mye til at den står helt i stil med skinn- og treinteriøret, men den kan stille opp med tunge motargumenter. Ingen andre av Passatens motoralternativer kan vise til samme kombinasjon av skyvekraft og lavt forbruk. Som nevnt bare 0,52 liter på mila under vår uke med prøvekjøring. Med bensinturboen kommer du vel halvparten så langt før du må stoppe og tanke. Når en Passat 1.8T i tillegg koster 15.000 kroner mer, er det ikke rart mange foretrekker dieselmotorene.

VOLKSWAGEN PASSAT TDi:
Motor:
4-sylinderet rekkemotor med turbo, overliggende kamaksel og 2 ventiler pr sylinder. 1896 ccm. Kompresjon: 19,5:1. 81 kW(110 hk)v/4.150 o/min. 235 Nm v/1.900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/65 R15.
Mål: Lengde: 467,5 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 145,9 cm. Akselavstand: 270,7 cm. Sporvidde f/b: 149,5/149,9 cm.
Egenvekt m/fører: 1375 kg. Maks. taklast: 75 kg.
Volum: Bagasjerom: 475/745 liter (VDA). Tank: 62 liter.
Aks. 0-100 km/t: 11,7 sek
Toppfart: 196 km/t
Forbruk by: 0,45 l/mil
Forbruk landevei: 0,72 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,55 l/mil
Pris: 271.800 kr,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).

Powered by Labrador CMS