-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Peugeot 3008
- Innledning
Forvandlingen
Opprinnelig var 3008 en flerbruksbil som Peugeot høsten 2016 omskapte fra MPV til SUV, for å være aktuell i den sterkt voksende bilklassen.
Der Opel Grandland er den konservative av tvillingene, får du i 3008 følelsen av både å se på og å sette deg inn i framtida. Opel velger tradisjonelt mens Peugeot gjør spennende valg, som eksempelvis å plassere instrumentene over rattet.
Lite ratt
Løsningen eliminerer behovet for headupdisplay, og åpner samtidig for lav rattplassering. Å krympe rattet til 35 x 32 cm gir i tillegg et snev av sportsbilfølelse, litt Formel 1, sa enkelte i testteamet, mens andre igjen fikk akebrettfølelse av det lille rattet og likte løsningen dårlig. Etter å ha kjørt bilen mer enn 1000 kilometer, mener jeg rattstørrelsen mer er en vanesak.
Det skjermbaserte instrumentpanelet (á la Audi, VW og nå også Skoda) med fem visningsvalg av informasjonen inkludert nattmodus slik jeg husker det fra Saab, gjør 3008 til en framoverlent bil. Til bildet hører også den spesielt utformede girspaken som styret automatgirkassa.
Her åpnes også for manuell veksling med girvelgere på rattet, men det skal mye til å velge manuelt modus når bilen i nær sagt alle situasjoner fungerer best i automatdrive.
Mye på skjerm
Derimot kan jeg styre meg for alle de skjermbaserte funksjonene midt på dashbordet. Selv varmereguleringen skjer via berøringsskjermen, og jeg mener å betjene en slik skjerm – dessverre begynner de å bli ganske vanlige i nye biler – tar like mye oppmerksomhet vekk fra selve kjøringen som å bruke håndholdt mobiltelefon.
Heldigvis finnes det noen snarveier via pianoknappliknende brytere under skjermen. Og heldigvis kan varmesetene slås på og av via egen knapp. 3008 har dessverre ikke varme i rattet etter oppvarmet baksete.
Av de fire testbilene er 3008 en av de beste å sitte i, ikke minst på grunn av regulerbar lengde på sitteputen på begge forstolene. Selv uten mulighet til å lengderegulere baksetet, er det grei plass til to voksne bak. Pluss for at 3008 har dører som skjermer dørterskelen for søle, men minus for at bilen ikke har USB-strømuttak bak.
Så langt trekker Peugeot 3008 kun på forhjulene, men når den i 2019 også kommer i hybrid innpakning blir det med elektrisk drift på bakakselen i tillegg til den mekaniske forhjulsdriften. 3008 leveres to bensinmotoralternativer (130/165 hk) og fire dieselmotorer (100/120/150/180 hk).
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng