-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bensinstasjonens verste fiende
VW BlueMotion har et snittforbruk på 0,39 liter diesel ved blandet kjøring. På langkjøring nærmer den seg 0,3.
Først publisert i BIL 11 - 2006.
Når prisene på drivstoff går mot nye høyder starter jakten på bilene som bruker mindre. Volkswagen har bestemt seg for å bli ledende på lavforbruksbiler, under navnet BlueMotion. I år kommer Polo - neste år Golf, Passat og Touran.
Det er intet hokus-pokus med bilene, men det er gjort merkbare grep for å redusere forbruket. Som for eksempel: Det er begrenset med seteregulering, for å spare vekt, dessuten hører ikke klimaanlegg med til standardutstyret, for det stjeler energi. Polo BlueMotion har en tresylindret diesel turbomotor med 80 hk. Dermed har den mer enn krefter nok til både akselerasjon og toppfart på over 175 km/t.
Rullemotstanden er redusert med spesielle dekk, motoren er finjustert slik at den løper lettere og det er gjort aerodynamiske endringer. Resultatet er en bil som bruker mindre og slipper ut mindre CO2. Mens vanlig Polo diesel har utslipp på 119 g/km og gjennomsnitt for den norske bilparken er 186, har Polo BlueMotion utslipp på 102 g/km. Det er lavere enn hybridbilen Toyota Prius som har 104, men som også er en mye større bil.
Miljøbiler koster mer. Polo BlueMotion koster fra 8000 til 10.000 kroner mer enn vanlig Polo. Årsaken er bl.a. at den har en kraftig 80 hk motor. Skal bilen ha en sjanse på markedet, må den ha hjelp av myndighetene med lavere avgifter, for undersøkelser viser at det er ikke mange som betaler mer for at bilen skal være snillere mot miljøet.
Den internasjonale bilprodusentorganisasjonen (ACEA) frivillig akseptert
at nye biler ikke skal ha et gjennomsnitt høyere utslipp av CO2 enn 140 g/km innen 2008. Volkswagens mål er at de skal nå dette kravet lenge før. I 2005 hadde de nye Volkswagen-bilene som ble solgt i Norge et gjennomsnittlig utslipp på 157 g/km CO2. Den totale norske bilparken hadde et utslipp på 180 g/km CO2.
Kort om bilen:
VW Polo BlueMotion
Pris: Ikke klar, avhengig av nye bilavgifter
Motor: 3-sylindret diesel rekkemotor 1422 ccm. 59 kW (80 hk) v/4000 o/min 195 Nm v/1800-2200 o/min
LxBxH: 392 x 165 x 147 cm
Akselavstand: 246,6 cm
Egenvekt m/fører: 1084 kg
Tillatt totalvekt: 1550 kg
Dekk: 165/70 R 17 (Dunlop)
Bagasjerom: 270 liter (VDA)
Tankvolum: 45 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 12,8 sek
Toppfart: 176 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,32 l/mil
CO2-utslipp: 102 g/km