-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Polo Cross: Friskt pust
Det er lenge siden – om noen gang – vi har opplevd at noen snur seg etter en Polo på gata.


Volkswagen Polo Cross
Først publisert i BIL 7 - 2006.
Når vi sier at bilen er frisk, er det ikke motoren vi tenker på – selv om den lille dieselen er overraskende kvikk fra null til åtti. Friskus-begrepet går mer på utseendet, med en farge som synes i landskapet og detaljer som tydelig skiller Polo Cross fra en vanlig Polo. Det ligger forøvrig en pussig forvirring i navnet, bilen er fra fabrikken merket CrossPolo, mens den norske importøren kaller den Polo Cross.
Som vi skrev i Bil 4, etter vårt første møte med nykommeren, er det et kosmetisk løft med plast som virkemiddel som gjør susen. Sort plast foran og bak, i hjulbuene og langs sidene. Legg på større hjul og et hevet understell, så er Polo med ett blitt mye tøffere i trynet.
Polo har et enkelt og oversiktlig førermiljø, Cross-betegnelsen forandrer ikke på det. Det du får i merverdi her er pedaler i alu-look, fire-ekers skinnratt med alu-dekor, krom rundt instrumentklokkene samt lærtrukket gearspak og håndbrems.
Sitteputene kunne gjerne vært lengre, det gjelder de fleste småbiler, midtkonsollen gir bare delvis sidestøtte, venstrefoten finner en behagelig og meget bred fothviler, og rattet har fireveis regulering. Alt i alt er det altså mulig å finne akseptabel sittekomfort for de aller fleste.
Den tresylindrede dieselmotoren gir et litt uvant lydbilde, men det er ikke mye å si på fremdriften – relativt sett. Akselerasjonstallet sier det meste om manglende sprinteregenskaper, men bilen føles egentlig ganske spenstig. For eksempel går null til åtti unna på drøyt ti sekunder.
Understellet er stivt, 17-tommers felg med 40-profil dekk sier det meste om den saken, men likevel er det ikke ekstremt og ubehagelig. Sjåføren tåler mye ujevn asfalt før plombene løsner. Ikke la deg lure av Crossbetegnelsen; bilen har bare forhjulsdrift, ikke 4Motion.
Kort om bilen:
Pris, billigste: kr. 201.140.
Pris, prøvekjørt: kr. 236.340.
Motor: 3-sylindret rekkemotor. 1422 ccm. 51 kW (70 hk) v/4000 o/min. 155 Nm v/1600-2800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 393 x 167 x 150 cm. Akselavstand: 246,5 cm. Egenvekt m/fører: 1230 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg. Dekk: 215/40 R17. Bagasjerom: 270 liter (ISO). Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 15,9 sek
Toppfart: 160 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,50 l/mil
CO2-utslipp: 135 g/km