Volkswagen CrossPolo: Polo hos plast-kirurgen

Det er utrolig hva litt plast og et par cm mer stylter kan gjøre. Vi har prøvekjørt en av de moderne forvandlingskunstnerne

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen CrossPolo

Først publisert i BIL 4 - 2006.

Plastisk kirurgi får en helt ny betydning i bilverdenen. For der er det først og fremst plast som brukes som kirurgisk virkemiddel. Plast langs sidene, i hjulbuene, foran og bak. Stilig plast, omhyggelig utformet slik at det skal se ut som at du har gått fra å være saktmodig og snill, til å bli en tøff kriger. En som står klar til å forsvare deg mot alle – i dette tilfelle – byens farer.

Og når kirurgen attpå til spanderer litt høyere fjærer, og litt større hjul, ser det virkelig ut som om du kan forsere trappene foran slottet med stil.

Jeg er ikke helt sikker på hvem som begynte med dette. Citroën var tidlig ute med sin C3 X-TR – hør så genialt navnet er. Det høres ut som noe virkelig tøft, nesten utenomjordisk – Ex-Terra. Renault hadde RX4-utgaven av Scenic og her er altså Polo i Cross-skikkelse.

Den er så gjennomtenkt at ordet Cross er skrevet på tvers over skifte-kartet på toppen av gearknotten på en måte som får det til å se ut at her har vi en transmisjon full av tricks for å overleve både i jungel og i heavy snøstormer.

Når plasten er formet slik at det ser ut som skliplater foran og bak og slik at den gir ekstra beskyttelse mot sveipende jungelplanter som vi forserer oss gjennom samtidig som mørke hjulbuer og et par cm ekstra bakkeklaring, sammen med litt større hjul er det klart vi blir imponert. Imponert som vi blir av alle andre velformede stylingsett.

Men når det er fabrikkens egen Individual-avdeling som har gjort denne utgaven er man sikret både god tilpassing og noen gode ideer. Som for eksempel en takrail som er ekte nok, i tillegg til at den øker inntrykket av ekspedisjon. Den holder fint 75 kg – det er ganske mange sykler det. For eksempel.

Og man er sikret en rekke nye, gøyale eksteriørfarger, oransje er bare en av de forholdsvis overbevisende. Individual-designerne, som egentlig ble satt der for å skreddersy Phaeton for kresne kunder, har også svingt tryllestaven over interiøret. Karosserifargene er trukket inn i bilen, ratt og andre detaljer er annerledes enn standard, og setene har en netting-overflate som er virkelig vellykket.

At det også er lagt inn verdens korteste isbaneprøving sammen med introduksjonen er jo nesten nok til å overbevise oss om at dette virkelig er noe spesielt. Inntil vi sitter i ettermiddagskøen ned fra fjellet igjen og får tankene på plass og nok en gang kan slå fast at dette er en Polo med alle Poloens gode egenskaper. Men i tillegg har den modifikasjoner som forteller at både den og du vil si noe annet enn det som kan bli sagt med en mainstreamPolo.

Hva dette ekstra er, vet jeg ikke riktig. Er man kynisk kan man kalle det fake og wannabe. Er man positiv, og jeg smiler bredt på vei ut av bilen, kan man kalle det funk.

Om det er verd 20.000 kroner ekstra? Jeg vet om mange som bruker mer, bare på nye hjul på en gammel BMW. Dette er tross alt ektere.

Powered by Labrador CMS