-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Polo 1.4 16V
Volkswagen har lenge ligget etter når det gjaldt motorutvikling, men nå viser de for alvor muskler. Den nye 1,4-literen som nå leveres som kraftigste motor til Polo, er bare ett av flere eksempler på det. Med den nye 100-hesteren viser Polo sportslige takter.
Først publisert i BIL 11 - 1996.
Hundre hk fra 1,4 liter er liksom ikke det vi forbinder med Volkswagens motorprogram. Golfs 1,8-liters 90-hester har gjennom mange år vært konsernets viktigste motor, en motor som er sterk, men knapt kan kalles sprek. Det som overrasker med Volkswagens nye motorer, er at de fortsatt er sterke på lave turtall. Den nye 100-hesters 1,6-literen som nå leveres i både Golf, Vento, Passat, A3 og A4 har også en uvant høy trimmingsgrad, men drar likevel meget overbevisende fra lave turtall.
Det var mørkt og sent på kvelden da jeg overtok Poloen og jeg la ærlig talt ikke merke til hva som stod på bakluken. Allerede ved første lyskryss måtte jeg finne frem vognkortet. Har de virkelig puttet 1,6-literen med 100 hk i denne lille bilen? Overraskelsen ble større da jeg oppdaget at det var en 100-hesters 1,4-liter som spant fornøyd under panseret. Draget er der hele veien, helt fra tomgang og opp til turtellerens rødmerking ved 6.750 o/min. Jeg hadde akkurat tilbragt noen mil i en Rover 214, også den med en 1,4-liter med relativt høy effektutnyttelse. Den store forskjellen mellom disse to motorene er at Poloen har mye bedre drag og er vesentlig lettere å kontrollere ved lave turtall. Fra stillestående kan du nesten glemme å bruke gassen når du legger inn førstegear og motoren svarer kontant på alle gasspedalbevegelser.
Godt fraspark
Den som hadde ventet en nervøs og utpreget sportslig motor, blir skuffet. Den som derimot foretrekker en motor som drar jevnt over hele registeret og samtidig har sprut nok til at det blir skikkelig saft i frasparkene, har fått den motoren de ønsker. 0 til 100 km/t på ca 10 sekunder er meget bra. Akselerasjonen og trekkraften på den delen av turtallsregisteret du bruker mest, er imponerende.
For å være på den sikre siden, har Volkswagen koblet på en gearkasse med en relativt kort sluttutveksling og et femtegear som faktisk er kortere enn det som brukes i 1,4-litersmotoren med 60 hk, noe som gjør at motoren stort sett er meget fornøyd med å få jobbe i femtegear. Du vil likevel neppe kvie deg for å bytte gear. Sjaltingen er nemlig lett og presis. Støynivået er beskjedent, men du skal ikke kjøre så mye over 80 km/t før motoren høres. Med tanke på motorens trekkraft på mellomregisteret, hadde den nok tålt en lengre sluttutveksling og dermed lavere turtall.
Vår "eletronic-grønne" Polo har utstyrsnivå Komfort+. Det betyr to kollisjonsputer, høyt bremselys, hodestøtter på baksetet, oppvarmede forseter, høyderegulering av ratt og sete og ABS-bremser som standard, mens lyktespylere må ettermonteres. Den er dessuten utstyrt med det Volkswagen-forhandlerne kaller Opp & Igjen, en utstyrspakke som består av sentrallås og elektriske vindusheiser.
Opp & Igjen
Polo 1.4 16V har litt kraftigere dekkutrustning enn søstermodellene med svakere motorer og vår testbil stod på 185/55HR14, noe som bidrar til meget kontant styrerespons og god svingkontroll. Poloen krenger lite og sammen med den faste veikontakten 55-profildekkene gir, bidrar det til å understreke det sportslige inntrykket motoren gir.
Vår testbil har en grunnpris på 167.300 kroner, men metallic-lakken øker prisen med 2.480 kroner og Opp & Igjen koster 5.210 kroner. Det gir en prislapp pålydende 174.990 kroner og Polo 1.4 16V er dermed en verdig konkurrent til for eksempel Fiesta Ghia 1.4.
VOLKSWAGEN POLO 1.4 16V:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1390 ccm. 74 kW (100hk) v/6000 o/min. 128 Nm v/4400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 185/55TR14.
Mål: Lengde: 371,5 cm. Bredde: 165,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 240,0 cm. Sporvidde f/b: 135,1/138,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1085 kg. Tillatt totalvekt: 1450 kg.
Volum: Bagasjerom: 245 liter (VDA). Tank: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 10,5 sek
Toppfart: 188 km/t
Forbruk by: 0,82 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,53 l/mil
Pris: kr 167.300,-