-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Polo 1.4 TDI
Du er aldri i tvil om at denne bilen har dieselmotor, men de færreste vil klage.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Her er det nemlig egenskaper gode nok til å overdøve alle klager. For det første tar det ikke lengre tid å få varme fra denne dieselmotoren enn fra en bensinmotor, for det andre har den et dreiemoment som uten problemer parkerer en 75-hesters bensinmotor, for det tredje er den utrolig billig i drift, og for det fjerde sitter motoren i en av markedets rommeligste småbiler.
195 Nm er brutalt, og selv om du må bruke gearspaken relativt flittig er den tresylindrede 1,4-literen smidig til dieselmotor å være. Ved start skal du være relativt kvikk opp gjennom gearene for å få flyt i akselerasjonen. Men når du først har kommet i gang er den langbent nok til å parkere det meste av bensindrevne småbiler.
Trekkraften og akselerasjonen i femtegearet er enorm, og sammen med stille gange og imponerende lite vibrasjoner, bidrar denne motoren til å gjøre Polo til en bil som er godt egnet for lange turer. Og med et snittforbruk på 0,45 l/mil kommer nok tissepausene hyppigere enn tankfyllingene. På langkjøring bør du greie godt over 1000 km på en tank.
"Vår" Polo er litt spesiell i utstyrsveien ved at den har sportsunderstell og forlot fabrikken med 205/45WR16 dekk. Vi kjørte på vinterdekk i dimensjonen 185/60R14, men likevel var fjæringskomforten litt for sportslig til at den trives på dårlige Oslogater. Vår bil hadde det høyeste utstyrsnivået, uten at den ga noe utpreget luksuriøst preg. ESP, klimaanlegg, fire kollisjonsputer, lettmetallfelger, sentrallås og elektriske vindusheiser foran er standard. Billigste femdørs Polo 1.4 TDI, en Trend, koster 191.660 kroner, vår testbil med utstyrsnivå Highline koster 207.090.
VOLKSWAGEN Polo 1.4 TDI Highline:
Motor: 3-sylindre. Sylindervolum: 1422 ccm. Effekt: 55 kW (75 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 195 Nm v/2200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 185/60SR14.
Mål: Lengde: 389,7 cm. Bredde: 165,0 cm. Høyde: 146,5 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/142,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1163 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg. Maks vogntogvekt: 2640 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 270 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 13,6 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,56 l/mil
Forbruk landevei: 0,40 l/mil
Forbruk snitt: 0,45 l/mil
CO2-utslipp: 122 g/km
Pris: kr. 207.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU. Pris gjelder 5-dørs.