-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volkswagen Polo 1.4 TDI
Du er aldri i tvil om at denne bilen har dieselmotor, men de færreste vil klage.

Først publisert i BIL 3 - 2002.
Her er det nemlig egenskaper gode nok til å overdøve alle klager. For det første tar det ikke lengre tid å få varme fra denne dieselmotoren enn fra en bensinmotor, for det andre har den et dreiemoment som uten problemer parkerer en 75-hesters bensinmotor, for det tredje er den utrolig billig i drift, og for det fjerde sitter motoren i en av markedets rommeligste småbiler.
195 Nm er brutalt, og selv om du må bruke gearspaken relativt flittig er den tresylindrede 1,4-literen smidig til dieselmotor å være. Ved start skal du være relativt kvikk opp gjennom gearene for å få flyt i akselerasjonen. Men når du først har kommet i gang er den langbent nok til å parkere det meste av bensindrevne småbiler.
Trekkraften og akselerasjonen i femtegearet er enorm, og sammen med stille gange og imponerende lite vibrasjoner, bidrar denne motoren til å gjøre Polo til en bil som er godt egnet for lange turer. Og med et snittforbruk på 0,45 l/mil kommer nok tissepausene hyppigere enn tankfyllingene. På langkjøring bør du greie godt over 1000 km på en tank.
"Vår" Polo er litt spesiell i utstyrsveien ved at den har sportsunderstell og forlot fabrikken med 205/45WR16 dekk. Vi kjørte på vinterdekk i dimensjonen 185/60R14, men likevel var fjæringskomforten litt for sportslig til at den trives på dårlige Oslogater. Vår bil hadde det høyeste utstyrsnivået, uten at den ga noe utpreget luksuriøst preg. ESP, klimaanlegg, fire kollisjonsputer, lettmetallfelger, sentrallås og elektriske vindusheiser foran er standard. Billigste femdørs Polo 1.4 TDI, en Trend, koster 191.660 kroner, vår testbil med utstyrsnivå Highline koster 207.090.
VOLKSWAGEN Polo 1.4 TDI Highline:
Motor: 3-sylindre. Sylindervolum: 1422 ccm. Effekt: 55 kW (75 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 195 Nm v/2200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 185/60SR14.
Mål: Lengde: 389,7 cm. Bredde: 165,0 cm. Høyde: 146,5 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/142,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1163 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg. Maks vogntogvekt: 2640 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 270 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 13,6 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,56 l/mil
Forbruk landevei: 0,40 l/mil
Forbruk snitt: 0,45 l/mil
CO2-utslipp: 122 g/km
Pris: kr. 207.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU. Pris gjelder 5-dørs.