Volkswagen Polo GTI:
Polo med muskler

Volkswagen fortsetter sitt nisje-spill. Ikke bare med nye modeller som Eos og Concept A, men ved å variere kjente tema. Nå er det Polo GTI vi kan se frem til.

Publisert Sist oppdatert
Volkswagen Polo GTI

Volkswagen Polo GTI

Først publisert i BIL 6 - 2006.

Nå er det ikke første gang det dukker opp en GTIutgave av Polo, forrige gang var i 2000 – men denne gangen virker det som om det skjer på alvor. For her har vi en kjent modell som virkelig er omarbeidet der det betyr noe: motor, chassis og karosseri – både utvendig og innvendig – har fått en behandling som gjør at denne gangen kan bilen forsvare merkelappen GTI.

Du ser det tydelig, 15 mm lavere, bredere dekk, bikubegrillen. Og innvendig er det mer svart skinn enn vanlig, ofte med rød søm, nye sportsseter og sterke innslag av noe som kan se ut som børstet aluminium.

Men motoren først: 1,8-liters med turbo, og slett ikke noen hysterisk turbo. Den mater like sømløst og like langt nede fra som en kompressor, og ender opp med 150 hester ved litt under 6000 omdreininger. Det er imidlertid bare en liten del av historien. Minst like viktig er at konstruktørene har fått til den dype innsugningslyden som gjør at du sitter der bak rattet og er virkelig fornøyd med deg selv hver gang du trykker gasspedalen ned – du hører at du jobber.

Vekten er selvfølgelig høy nok, i nærheten av 1200 kg, så noen aks-bombe er det ikke. En toppfart på godt over 200 km/t er imidlertid godkjent, særlig fordi du merker at det har skjedd ting med aerodynamikken også. Stabiliteten er på topp, og bare det at bakruten og sidespeilene holdes forbausende rene i møkkavær forteller at her har det vært jobbet i vindtunnel også.

Kjøreegenskapene virker som de tilhører en større bil, dette er ikke en bil man først og fremst hiver rundt i storbytrafikken, dette er like mye en seriøs landeveismaskin. Såpass seriøs at man sitter der og savner sjettegearet, 4000 omdreininger ved komfortable 140 km/t er liksom ikke langbeint nok. Det har skjedd noe med småbiler de siste årene, når dette begynner å bli argumenter.

Nå bør det selvfølgelig nevnes at man kan hente frem rampefaktoren også. På veier som var kliss våte av spenstig regn, og der vannet blandet ut rester fra våronna som traktorene hadde dratt med seg ut på asfalten, kunne dreiemomentet på 220 Nm (gjennom omtrent hele turtallregisteret) forårsake både muntert hjulspinn og en og annen tilfredsstillende håndterbar sladd, når vi koblet ut ESP'en. Litt kjedelig beskjed ved lunchen da en VW-ingeniør fortalte at nå diskuterte de om de skulle fjerne ESP-bryteren fra alle bilene. Det begynner kanskje å bli veldig klinisk – eller er det gammeldags og reaksjonært å se frem til en god skrens?

Polo GTI kommer i butikkene i juni og vil konkurrere mot biler som Fiesta ST og Colt CTZ. Vi snakker med andre ord om et segment som er minimalt. Med Poloen i tillegg blir det litt mindre minimalt – skal vi gjette på 50 biler til sammen i år, der halvparten kommer fra VW?

Kort om bilen:
Pris: kr. 276.620/ 279.560 (3-d./5-d.)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1781 ccm. 110 kW (150 hk) v/5800 o/min. 220 Nm v/1950-4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 391,5 x 165 x 146 cm. Egenvekt m/fører: 1164 kg. Tillatt totalvekt 1700 kg.
Dekk: 205/45R16.
Bagasjerom: 270/1030 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,2 sek
Toppfart: 216 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,78 l/mil
CO2-utslipp: 187 g/km

Powered by Labrador CMS