Volkswagen Polo

Polo er blitt frisket opp mens vi venter på den helt nye modellen i 2001.

Publisert

VW Polo
VW Polo

Først publisert i BIL 1 - 2000.

I påvente av ny modell har Volkswagen frisket opp dagens Polo. Interiør, lykter og grill, samt et par spennende motorer er nytt. Det skal sørge for at Polo forblir i salgstoppen blant småbilene. Sett bakfra ligner Polo svært på en Golf som har krympet i vasken. Sett fra siden legger vi merke til Poloens nye sideskjørt, nye speil og at blinklysene har skiftet fra gult til hvitt glass. Støtfangerne har også forandret utseende og kan leveres lakkert i bilens farge.

Den mest spennende nyheten er likevel en liten tresylindret dieselmotor på 75 hk. Og med et dreiemoment på 195 Nm, som hittil er ukjent i småbiler. Resultatet er en kjøremaskin hvor du kan slappe av bak rattet og la gearspaken stå urørt. Motoren benytter seg av Volkswagens nye pumpedyseteknikk. En liten, men kraftig dieselpumpe sitter på toppen av hver sylinder og sørger for et innsprøytningstrykk på 2350 bar. Bilprodusentene ønsker høyest mulig trykk på dieselen når den sprøytes inn i sylinderen, siden dette gir bedre forbrenning og lavere forbruk. Derfor er det et lite teknologisk kappløp hvor Volkswagen for øyeblikket har et lite forsprang.

Trivelig knurring
Lydbildet fra en motor med bare tre sylindere er spesielt. Poloen knurrer bokstavelig talt hver gang du gir gass. Men vibrasjoner er godt dempet, og i jevn fart merkes det knapt at det er en dieselmotor. Belønningen for å holde ut det lille ekstra bråket er et forbruk på bare 0,36 liter på mila ved langkjøring. Forbikjøring i femtegear er en rask affære. Her er det liten vits i å geare ned ettersom dreiemomentet topper seg ved 2200 o/min. Over 3000 o/min er det liten vits i å bevege seg, for da mister motoren fort pusten. Like imponerende er evnen til å holde farten oppe i bratte bakker, selv med last i bilen.

En titt på prislisten bekrefter vår tro på TDi-en som kraftmotoren i Polo. Polo GTi er riktignok kvikk med sine 125 hk fra en 1,6-liter med 16 ventiler. Bare 8,5 sek opp til 100 km/t. Men den koster også 227.000 kroner. Hele 40.000 kroner mer enn en TDi med omtrent samme utstyrsnivå. I tillegg er dieselbilen nesten like rask fra 60 til 100 km/t. I fjerde gear ligger den bare halvsekundet bak GTiens ni blank.

Bestselgeren blir nok likevel Polo med bensinmotoren på 1,4 liter og 60 hk. Den starter på 154.000 kroner som Trendline og er sterk nok for den som stort sett kjører alene i bilen. Aller rimeligst er en 50 hester med enliter sylindervolum til 127.000 kroner. Men i den må du unnvære både ABSbremser og servostyring. Denne utgaven av Polo er for øvrig så rimelig at den har presset den enda mindre Lupo ut av markedet i Norge. Som de større VW-modellene, vil nå også Polo leveres i fire utstyrsvarianter. First-, Trend-, Comfortog Highline er rekken, med GTi som toppmodell.

Ny inni
I tillegg til de nye motorene er interiøret helt nytt. Det er mer ryddig og understreker bedre tilhørigheten til de større VW-modellene. Men innfatningen til speedometeret og turtelleren er lånt fra Lupo. Rattet kan reguleres i høyde-, men ikke i lengderetning. Høyderegulering på forsetene er standard på alle modeller. Det samme er fire kollisjonsputer.

For å bedre kjøreegenskapene har Polo fått 20 mm større sporvidde foran og en sporkorrigerende bakaksel med de samme hydrauliske antivibrasjonsfestene som på VW Golf. Karosseriet er nå fullforsinket, og Volkswagen gir 12 års garanti mot gjennomrusting, men fremdeles tilbyr Volkswagen bare ett års nybilgaranti.

Volkswagen Polo:

Lengde: 374,3cm. Bredde: 160,2 cm. Høyde: 141,8 cm. Akselavstand: 240,7 cm. Bagasjeromvolum: 245 liter (VDA). Drivstofftank: 45 l.
Forbruk og CO2 ifølge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS