-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt:
VW Polo Style 1,0 - Folkets vogn
Knapt noen av Volkswagens biler er mer folkets vogn enn nettopp Polo, småbilen med røtter helt tilbake til 1974. Lik den aller første drikker Polo fortsatt bensin, og i Norge ikke noe annet.
Først publisert i BilAutofil nr. 1-2022
Endelig en oppgradert fossil blant alle elbilene, en spanjol av tysk herkomst.
Hvis en liten bil historisk stod på nordmenns handleliste, handlet valget i stor grad om VW Polo inntil Toyota helt på tampen av 1990-årene endret spillereglene med Yaris.
Elbilenes inntog har de siste årene på ny endret spillereglene, småbilene utgjorde ikke mer enn 5,0 prosent av samlet personbilvolum i 2021 og elbilene stakk av med 62,8 prosent av dette volumet.
Kun én modell
Tilbake står Yaris fortsatt som småbilenes fossilvinner mens Polo henger godt med, og er etter oppgraderingen fortsatt en del av det norske VW-programmet, dog nå bare i én motorvariant. Utstyrt med VWs tresylindrede 1-liter/95 hk selges bilen kun med sju trinns DSG-kasse.
Alt annet er historie, også den morsomme 200 hk GTI-utgaven som forsvant allerede i 2020. Det betyr samtidig at basisprisen går opp med nesten 40.000 kroner slik at Polo nå koster fra 295.900 kroner før frakt/levering.
Blant de beste
Samtidig mener jeg Polo fortsatt er en av de aller beste småbilene å kjøre og det oppgraderte interiøret gir følelsen av å sitte i en litt påkostet bil. Her er gode seter, svært godt lys, to-sone klimaanlegg, radarstyrt cruise, kjørefeltassistent, DSG-kasse med «sportsvalg» og ryggekamera skjult bak logoen på hekkluka slik at det alltid holder seg rent, en særlig kjekk funksjon i ufyselig vintervær.
Så får det heller være greit at panoramatak, oppgradert lydanlegg, induktiv lading av telefonen, og navipakke med skiltlesing står på tilvalgslisten. Navi fikses jo greit og trådløst med telefonen, men blindsonevarsling burde vært standard.
Baksetet
Det beste med Polo er likevel den gode plassutnyttelsen. Det rette taket åpner for ganske høy og svært behagelig sittestilling i baksetet. Jeg kommer i farten ikke på noen fire meter lang bil med like god baksetekomfort.
Praktisk også med ganske stort bagasjerom (351 liter) organisert i to etasjer og stort rom under gulvet til alt som måtte ligge løst i bilen.
Hyggelig forbruk
Polos styrke er at den stort sett aksepteres i alle sosiale lag. Det har så langt ikke vært feil å velge Polo, enten som ny eller brukt. 95 hk kler bilen greit. Forbruket oppgis til 0,56 liter/mil, men tro det eller ei: vårt målte vintertestforbruk endte på 0,55 liter per mil, og under en langtur på 110 km (i kuldegrader) med 58 km i gjennomsnittsfart, krøp det målte forbruket ned til 0,47 liter/mil.
En lett hybridisering av denne motoren ville senket utslippet under EUs 95 grams grense – og garantert Polo nye år i tjeneste for dem som ber om en kjekk småbil som hever seg over lange ladestopp.
VI SYNES
En av de beste fossile småbilene, lettparkert og godt utstyrt med god plassutnyttelse.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Fakta Volkswagen Polo Style 1,0 TSI
Motor: | 999 ccm, R3, turbo bensin |
Effekt/moment: | 95 hk/175 Nm |
Drivlinje: | 7A, DSG, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 11,3 sek |
Toppfart: | 187 km/t |
Forbruk (WLTP - test): | 0,56/0,55 l/mil |
CO2/NOx: | 126 g/km - 38 mg/km |
Energiforbruk: | 48,61 kWh/100 km |
Mål LxBxH: | 407/175/144 cm |
Akselavstand: | 255 cm |
Bakkeklaring: | 14,8 cm |
Bagasjerom: | 351 - 1125 liter |
Tankvolum: | 40 liter |
Egenvekt: | 1247 kg |
Tilhengervekt: | 1000 kg |
Taklast: | 75 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2017) |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 295.900 |
Pris testbil: | Kr. 302.400 |
Miljøklasse: | E |
Kilde: Produsent/OFV |