Swindon Powertrains
Swindon Powertrains

Swindon Powertrains

Ny sang for luftkjølt Porsche

Selv om Swindon Powertrains har laget batterielektrisk av både Pagode Mercedes og Porsche 928, har de ikke glemt bort motorer med tulipanventiler og heftig eksos.

Fire-ventilerte Porscher har det vært noen av. Du fant slikt på den opprinnelige 935 – men de toppene var vannkjølte. Også 959 og 911 GT1 – den som bygget på 993 – hadde fire i hver sylinder – men ellers måtte vi vente til motorene ble vannkjølt helt ned til tærne før det ble snakk om multi-valve.

Nå er imidlertid Swindon Powertrains der og viser hva Porsche kunne ha fått til hvis de hadde villet.

Oppskriften er et meget omfattende trimsett bygget til M64-motoren – den du finner på 911-bilene som tilhører 964 og 993 generasjonene.

Kraftig boost

Ifølge produsenten gir den en «merkbar» økning av både hestekrefter og dreiemoment.

Det virker sannsynlig!

Nå sier de som vet at motoren fint skal kunne klare 125 hk per liter slagvolum. Det vil si godt på nordsiden av 400 hester – opp fra de opprinnelige 268.

Nøyaktig hvor mye mer man kan trekke ut er imidlertid umulig å si, det kommer helt an på hvordan motoren bygges og hvilke andre hjelpemidler som brukes.

For eksempel kan du velge om du vil beholde servostyringen eller ikke og du har forskjellige stempler og sylindre som gir deg det du måtte ønske mellom 3,6 og 3,8 liter.

Startprisen er forresten £30.000 for førsteklasses utførelse i førsteklasses materialer.

Ironisk nok heter en av aluminiums-kvalitetene A356 – en annet klassisk modelltype fra Porsche.

12.000 omdreininger

Swindons CNC-maskiner har vært brukt for Formel 1 motorer, og da de bygde Hyundais BTCC-vinnende biler, så de er kjent med ytelse.

Men det som gjør dette forslaget litt spesielt er at det antydes at nå kan du bygge en luftkjølt Porsche med rødlinje på 12.000 omdreininger!

Hver av de fire ventilene blir mye lettere enn den originale to i hver sylinder, det betyr slakkere ventilfjærer, mindre belastning på kammene og potensielt høyere turtall.

To små ventilåpninger gir et større areal enn to store – inntil 40 prosent mer for innsug og så mye som 66 prosent for eksosutløpene.

Ikke for amatører

Dermed blir det også mye lettere å gjøre pumpeøvelsene i sylindrene – nok en gang en mulighet for flere omdreininger.

Via sin Formel 1-erfaring er Swindon også vant til avanserte turtall, her sier de i hvert fall at du kan tegne rødlinjen på 12.000 tallet.

Men det betyr også at denne motoren ikke kan bygges av amatører. Og at bunnen må forsterkes for å tåle en dobling av rotasjonen.

Men en ting er helt klart. Tar du sjansen på 12K vil den låte annerledes enn noen annen Porsche i fri dressur.

Og da begynner det å bli litt orden på prisen også.

Den eneste andre landeveisbilen som kan by deg på 12.000, er Gordon Murrays T.50 og de som ble solgt av den kostet £ 2,6 mill. hver.

Da ble plutselig Swindon-pakken billig – hvis den holder da. Jeg har ikke sett noe om garanti.

Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Swindon Powertrains
Powered by Labrador CMS