-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
SsangYong Rodius: Bedre enn sitt utseende
Alle reagerer på den sære designen, men ser man bort fra det er Rodius lett å like.


Rodius
Rodius
Først publisert i BIL 7/8-2005.
Nye SsangYong Rodius kan skilte med god plass og firehjulsdrift med lavgearserie – viktige argumenter for godt salgspotensiale i Norge. Den er tilgjengelig i Norge som 7-seter personbil eller 2-seters varebil, senere kommer sannsynligvis 3-seters varebil også.
Personbilen har to gode stoler bak føreren og en treseters rad bak der igjen. Stolene i midten kan snus slik at man sitter vendt mot hverandre der bak, og med litt skyving og nedfelling av seterygger kan man ha to sengeplasser. De bakerste seteradene er montert i langsgående skinner som gir mulighet for å prioritere passasjerer eller bagasje, men uansett er det god plass til begge deler.
Førerplassen er komfortabel, men særlig en ting irriterer – sentralplassert instrumentpanel er vi etter hvert vant med, men her er speedometeret lengst unna, og dermed må blikket vandre ganske langt fra veibanen for å se hastigheten. Setene er gode, også setene bakover i kupeen.
Motoren er en 2,7-liters common rail diesel med aner fra Mercedes-Benz, som er både fleksibel og sterk. Den er ganske stillegående, bortsett fra under sterk akselerasjon. Kombinert med femtrinns automatkasse hentet direkte fra Mercedes-Benz er fremdriften upåklagelig. Normalt er Rodius bakhjulsdrevet, men inntil halvparten av drivkraften kan sendes til forhjulene. En knapp kobler inn lavseriegear, med fast 50/50-fordeling av drivkreftene.
Rodius er en stor bil, med akselavstand på hele tre meter. Men svingradiusen er imponerende 5,8 meter, og med ryggesensor (ekstrautstyr kr 2500) er den ganske lett å manøvrere. Sikten bakover er ikke den beste på grunn av karosseriformen, og de mørke rutene gjør at det blir litt vel mørkt der bak for baksetepassasjerene.
På veien oppfører Rodius seg godt, takket være et bra oppsett på understellet. Foran er det dobbel triangelarm, bak er det multilink hjuloppheng som gjør jobben. Vekten på drøye to tonn er ikke for merkbar, og stort sett er bilen komfortabel selv på dårlig vei.
Salgsmålet for Rodius i år er 170 biler, de aller fleste blir nok varebiler med to seter. Som syvseters personbil blir prisen ganske stiv, men varebilen starter på 289.900 kroner.
SsangYong Rodius SV270 Xdi aut:
Pris: kr. 579.900,-
Motor: 5-sylindret rekkemotor. 2696 ccm. 121 kW (165 hk) v/4000 o/min. 342 Nm v/1800-3250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 512,5 x 191,5 x 182 cm. Akselavstand: 300 cm. Bakkeklaring: 18,2 cm. Egenvekt m/fører: 2314 kg. Tillatt totalvekt 2850 kg.
Dekk: 225/65R16.
Bagasjerom: Ikke tilgjengelig tall.
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,9 sek.
Toppfart: 174 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,99 l/mil.
CO2-utslipp: 264 g/km.