-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
SsangYong Rodius: Bedre enn sitt utseende
Alle reagerer på den sære designen, men ser man bort fra det er Rodius lett å like.


Rodius
Rodius
Først publisert i BIL 7/8-2005.
Nye SsangYong Rodius kan skilte med god plass og firehjulsdrift med lavgearserie – viktige argumenter for godt salgspotensiale i Norge. Den er tilgjengelig i Norge som 7-seter personbil eller 2-seters varebil, senere kommer sannsynligvis 3-seters varebil også.
Personbilen har to gode stoler bak føreren og en treseters rad bak der igjen. Stolene i midten kan snus slik at man sitter vendt mot hverandre der bak, og med litt skyving og nedfelling av seterygger kan man ha to sengeplasser. De bakerste seteradene er montert i langsgående skinner som gir mulighet for å prioritere passasjerer eller bagasje, men uansett er det god plass til begge deler.
Førerplassen er komfortabel, men særlig en ting irriterer – sentralplassert instrumentpanel er vi etter hvert vant med, men her er speedometeret lengst unna, og dermed må blikket vandre ganske langt fra veibanen for å se hastigheten. Setene er gode, også setene bakover i kupeen.
Motoren er en 2,7-liters common rail diesel med aner fra Mercedes-Benz, som er både fleksibel og sterk. Den er ganske stillegående, bortsett fra under sterk akselerasjon. Kombinert med femtrinns automatkasse hentet direkte fra Mercedes-Benz er fremdriften upåklagelig. Normalt er Rodius bakhjulsdrevet, men inntil halvparten av drivkraften kan sendes til forhjulene. En knapp kobler inn lavseriegear, med fast 50/50-fordeling av drivkreftene.
Rodius er en stor bil, med akselavstand på hele tre meter. Men svingradiusen er imponerende 5,8 meter, og med ryggesensor (ekstrautstyr kr 2500) er den ganske lett å manøvrere. Sikten bakover er ikke den beste på grunn av karosseriformen, og de mørke rutene gjør at det blir litt vel mørkt der bak for baksetepassasjerene.
På veien oppfører Rodius seg godt, takket være et bra oppsett på understellet. Foran er det dobbel triangelarm, bak er det multilink hjuloppheng som gjør jobben. Vekten på drøye to tonn er ikke for merkbar, og stort sett er bilen komfortabel selv på dårlig vei.
Salgsmålet for Rodius i år er 170 biler, de aller fleste blir nok varebiler med to seter. Som syvseters personbil blir prisen ganske stiv, men varebilen starter på 289.900 kroner.
SsangYong Rodius SV270 Xdi aut:
Pris: kr. 579.900,-
Motor: 5-sylindret rekkemotor. 2696 ccm. 121 kW (165 hk) v/4000 o/min. 342 Nm v/1800-3250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 512,5 x 191,5 x 182 cm. Akselavstand: 300 cm. Bakkeklaring: 18,2 cm. Egenvekt m/fører: 2314 kg. Tillatt totalvekt 2850 kg.
Dekk: 225/65R16.
Bagasjerom: Ikke tilgjengelig tall.
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,9 sek.
Toppfart: 174 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,99 l/mil.
CO2-utslipp: 264 g/km.