-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo S80 T6
I tillegg til komforten og plassen utmerker T6 seg med en motor og gearkasse som lokker på adrenalinet.
Først publisert i BIL 6 - 1999.
Sikkerhet og ergonomi har lenge vært flaggsaker hos Volvo, og det er selvfølgelig ingen problemer med å finne en riktig og avslappende kjørestilling i S80. Høyde- og vinkelregulering av setet samt høyde- og lengderegulering av rattet sørger for det. Selv om det er skinnseter, er den vanlige ulempen – at de er glatte – fraværende. Midtpartiet, selve sitteflaten, er nemlig av semsket skinn. Det er også greit å vite at du sitter i Volvos nye anti-whiplashsete som reduserer presset mot ryggsøylen og nakken ved påkjørsler bakfra.
Instrumenteringen er logisk og oversiktlig, og på den brede midtkonsollen finner vi alle funksjoner som styrer lydanlegget og klimaanlegget, og i denne utgaven også tastaturet for den innebygde telefonen. Det er rikelig med plass i baksetet både til bena og hodet, men bredden er ikke mer enn akkurat for tre voksne.
Telefon i tiden
Den innebygde telefonen er dyr, men meget behagelig og ikke minst trafikksikker. Med et tekstvindu på dashbordet, svarknapp på rattet, mikrofonen i bakspeilet og høyttaleren plassert i hodestøtten, slipper du all fomling når det ringer. Men løsningen er tungvinn hvis du hver dag må ha med deg mobiltelefonen når du går fra bilen, for SIM-kortet stikkes inn i en boks i bagasjerommet.
Den tverrstilte sekssylindrete rekkemotoren er kombinert med biturbo, altså to turboaggregater, som bidrar til at den 1.700 kg tunge bilen kan vise til en så imponerende akselerasjon som 7,2 sekunder fra null til hundre. Samtidig har motoren dreiemoment som på en liten lastebil. Den japanskproduserte gearkassen er en nytelse å ha med å gjøre. Det er fin harmoni mellom motor og gearkasse, og med muligheten for sekvensiell manuell gearing, kan man for eksempel utnytte motorbremsingen effektivt i nedoverbakke.
At bilen er skodd med dimensjon 225/55R16, er nok et klokt valg med tanke på komforten. Bilen er ellers spesifisert med 19-tommers felg og 50-profil dekk, noe som i praksis betyr at bilen får en noe sterkere sportslig kjørefølelse på bekostning av komforten.
En detalj er irriterende: Pipetonen som uavlatelig skal minne deg om å feste setebeltet. Det er vel og bra å bli passet på, men etter min mening holder det med en antydning. Noen ganger er det faktisk betryggende ikke å være fastspent, som for eksempel ved påog avkjøring fra ferger. Da er det bare stressende å ha en vedvarende plinging i ørene – og stress er dårlig trafikksikkerhet.
Mye utstyr
Selv om listen over standardutstyr på S80 er imponerende lang, hadde vår prøvebil tilleggsutstyr for hele 101.000 kroner, slik at totalprisen havner på 780.000 kroner. For eksempel er antispinnsystemet "Stability and Traction Control" standard, mens antisklisystemet "Dynamic Stability and Traction Control" koster 11.000 kroner ekstra. Tunge poster ellers på ekstralisten er telefonanlegget (13.000) og radio-/lydanlegget (20.000). Elektrisk justering av fører- og passasjersete inkludert minne på førersetet, er ikke standard, og beløper seg til hele 14.000 kroner. De innfellbare sidespeilene koster knapt 2.000 kroner.
Det er hendig at utløserhendlene for bakseteryggene er plassert på hver side bakerst i bagasjerommet. Her kan du faktisk stå med en tepperull under den ene armen samtidig som du vipper ned bakseteryggen med den andre.
VOLVO S80 T6:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 2.783 ccm. 200 kW (272 hk) v/5.400 o/min. 380 Nm v/2.000-5.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns Geartronic.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 225/55WR16.
Mål: Lengde: 482,2 cm. Bredde: 183,2 cm. Høyde: 143,4 cm. Akselavstand: 279,1 cm. Sporvidde f/b: 158,2/156,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.691 kg. Tillatt totalvekt: 2.100 kg.
Volum: Bagasjerom: 440 liter (VDA). Tank: 80 liter.
Aks. 0 - 100: 7,2 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk by: 1,64 l/mil
Forbruk landevei: 0,80 l/mil
Forbruk snitt: 1,09 l/mil
Pris: kr 679.000,-