-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota Starlet 1.3
Den er større, tyngre og sikrere enn sin forgjenger, men underveis har den mistet noe av den sjarmen den hadde tidligere. Det er kanskje nettopp derfor Toyota igjen kan begynne å selge Starlet.

Først publisert i BIL 5 - 1996.
Den nye Starlet er 2 cm lenger, 3,5 cm bredere og 1 cm høyere enn den forrige utgaven. Akselavstanden er uendret, men sporvidden er øket til 140,0 cm foran og/140,5 cm bak, en økning på henholdsvis 1 cm og 3,5 cm. Innvendig er plassen også blitt bedre, uten at det vil være riktig å karakterisere den som stor. De to i forsetet har plass nok, særlig i høyden, men i baksetet skorter det på benlengde og innstigningen er også trang selv i 5-dørsversjonen. Bagasjeplassen er 13 liter mindre enn tidligere, og årsaken er blant annet at bensintanken er blitt 5 liter større.
Fra og med mai er den nye Starlet i Norge og leveres som 3- eller 5-dørs kombikupe med manuelt eller automatisk gear. 1,3-litersmotoren er hentet fra Corolla, og en motor som fungerer godt i Corolla er i alle fall tilstrekkelig i en Starlet. Karosseriet er endret på flere punkter og Toyota bruker nå helt andre og stivere stålkvaliteter enn tidligere. Fordums transmisjons- og motorstøy er også dempet, blant annet fordi motoren har fått flere og støydempende festepunkter foruten at det stivere stålet også demper vibrasjoner godt.
Vårt førsteinntrykk etter prøvekjøring i Madrids omegn er da også at støynivået er akseptabelt. Vibrasjon gjennom ratt og gearstang er en saga blott og bilen virker i det store og hele solid sammenskrudd. Den utstrakte bruken av høyfast stål har også gjort at Starlet er en sikrere bil enn tidligere. Den møter EUs kollisjonskrav med god margin både med tanke på front- og sidekollisjoner.
Men sikkerhet veier. Starlet har i prosessen lagt på seg 65 kilo, og det er mye i en så liten bil men ikke mer enn at Starlet nå veier omlag like mye som sine konkurrenter. Og konkurrenter har Starlet nok av. I Norge er målsettingen å passere Nissan Micra på salgsstatistikken. Og det er nettopp Micra den minner mest om, både med tanke på oppførsel på veien og tekniske data. Starlet er ørlite bredere og lenger, men har ikke Micraens karakteristiske høyde. Starlet har bedre bagasjeromsplass, men mangler fortsatt noe på å ta igjen Polo, Fiesta og Corsa.
Når det gjelder utvendige mål er det lite som skiller Corsa, Fiesta, Polo, Micra og den nye Starlet. Men innvendig henger ikke Starlet helt med. Starlets sterke side er fortsatt at den er kvikk, lettkjørt og rimelig komfortabel. Utstyrsnivået er bra. Både sparemodellen XLi og den mer påkostede SLi har to kollisjonsputer, innvendig høydejusterbare kjørelys, hodestøtter bak, delt, nedfellbart baksete, antenne og fire høyttalere. XLi mangler servostyring, startsperre og ABSbremser, og er dessuten utstyrt med 145/-80SR13-dekk på grunn av manuell styring. SLimodellen har 165/70SR13-dekk og alt det utstyret XLi mangler inkludert lakkerte støtfangere, sidebeskyttelseslist og en midtkonsoll.
Både når det gjelder rimeligste inngangsbillett og de litt mer påkostede SLi-modellene er det lite som skiller Starlet fra konkurrentene. Volummodellen antas å bli 5-dørs SLi med manuelt gear, som koster 149.500 kroner. Da plasseres Toyota Starlet i øvre prisleie for småbilene men kan neppe forsvare prisen med annet enn et godt navn og rykte.
Kan man ikke slå konkurrentene på forskjeller, gjelder det å bli så lik som mulig, og Starlet er et trygt valg.
DETTE ER TOYOTA STARLET: