Volvo V70

Tilsynelatende lik sin forgjenger – men det er utenpå. Innvendig finner vi løsninger og smarte detaljer som V70 er alene om.

Publisert

Først publisert i BIL 3 - 2000.

Den nye V70 bygger på S80-plattformen, og vesentlige komponenter som motorer, gearkasser og hjuloppheng kjenner vi igjen. Utvendig er det imidlertid bare en håndfull deler som er identiske på de to bilene. Grunnen til at navnet V70 ble beholdt på en bil som ut fra sitt opphav burde ha vært døpt V80, er helt logisk, ifølge Volvo: Den nye og den gamle V70 har samme utvendige størrelse, på én centimeter nær, og derfor er det naturlig at navnet videreføres.

Kraftig styreservo
Under den europeiske presseintroduksjonen fikk vi anledning til å kjøre V70 med to av motorvariantene, 2.4T med 200 hk og "verstingen " T5 med 250 hk, begge med variable ventiltider som bidrar til høyere dreiemoment på lavere turtall. Det er gunstig når bilen brukes som trekkvogn. Særlig T5 har både krefter og bunndrag i overflod, men prisforskjellen mellom de to blir nesten 100 000 kroner.

Når frisk kjøring kombineres med dårlig underlag, hører vi slagene mot hjulene, men hjuloppheng, fjærer og støtdempere jobber fint sammen og fanger opp det meste av slag og vibrasjoner.

Den fartsavhengige styreservoen er en tanke for kraftig til å gi særlig god styrefølelse og kunne vært mer kontant. Det amerikanske markedet – som er meget viktig for denne bilen – har sannsynligvis vært retningsgivende for at Volvo har laget styringen så vidt lett.

Plass og førerkomfort
Plassforholdene er omtrent som i S80, men med et par modifikasjoner. Baksetet er for eksempel hevet litt, samtidig som bakseteryggen kan låses i en av to stillinger. Dette gir mulighet for å velge mellom best mulig sittekomfort i baksetet eller noen centimeter ekstra lasteplass.

Baksetekonstruksjonen viser at Volvo har lagt vekt på sikre og enkle løsninger. Setebeltene er integrert i seteryggen på alle tre plasser, og de er dermed alltid på rett plass. De tre hodestøttene felles ned med et håndgrep, og trenger derfor ikke å fjernes når seteryggene legges ned.

Sittekomfort er meget god, og såvel førersetet som rattet byr på "alt" av reguleringsmuligheter. Som i S80 finner vi også i V70 de Volvotypiske – enkle, oversiktlige og litt kjedelige – instrumentklokkene.

Ellers skiller innredningen seg klart fra S80, blant annet fordi den riflede aluminiumlisten som deler dashbordet i S80 horisontalt, ikke finnes her. Innredningen ellers skiller seg også ut med nye tekstilog fargevalg. Det finnes hele seks ulike innvendige trekk å velge mellom, en dobling fra forgjengeren.

Pakkeløsninger
Listen over standardutstyr er lang, og listen over tilleggsutstyr er enda lenger. Når valgmulighetene dessuten inneholder en rekke "pakker" – komfortpakke, V70-pakke, Premium- pakke og hele ti ulike designpakker – hopper prisen raskt langt høyere enn inngangsprisen på 399.500 kroner.

Vi finner mange praktiske detaljer, blant annet kan lokket på midtkonsollen vippes bakover slik at det danner et bord i baksetet. Et større bord for bruk på midtplassen bak kan også leveres. Når bordet ikke benyttes, er det skjult under setet. En praktisk holder for bæreposer leveres til lasterommet, denne skjules under gulvet når den ikke brukes. På baksiden av midtkonsollen kan det felles ut en ramme som holder store plastflaske – eller den blir til en søppelkurv når en plastpose henges på.

Enkelte har stor sans for å legge litt ekstra penger i bilens musikkanlegg. I V70 er det fire utstyrsnivåer å velge blant, og på øverste hylle finner vi et system av typen Dolby Surround Pro Logic. Det låter bra, men det bør det også gjøre for 25.000 kroner.

Foreløpig bygges V70 bare i Torslanda-fabrikken, men på lengre sikt skal den også produseres i Gent.

Powered by Labrador CMS