-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Særpreget Mitsuoka
Jeg kan komme på mange adjektiver for å karakterisere Mitsuokas biler. Underlige og særpregede er to av dem.
Det er egentlig underlig at Mitsuoka er kommet så langt. I dag er de en ”godkjent” bilfabrikk med eget VIN-nummer.
De produserer en rekke modeller, Viewt som er en nedskalert utgave av en gammel Jaguar Mark 2. Himiko som er en slags plastikk-Morgan. Og den aller nyeste, Superbilen Orochi som ser ut som en Anime-utgave av Barbie-bilen.
Men det hele begynte med en mishandlet utgave av en Honda NSX som de presenterte på Tokyo-utstillingen i 2001.
Det tok så lang tid før den kom tilbake at de fleste av oss håpet den hadde omkommet allerede i fosterstadiet. Men nei, i 2006 dukket den opp som produksjonsmodell med navnet Orochi, og etter det har de laget den ene galere enn den andre.
Krisen i fjor gjorde et skikkelig inntrykk igjen, men ikke verre enn at de kunne drosle ned produksjonen fra 100 i måneden til mellom 20 og 30. Rundt 40 personer arbeider med å sette sammen disse bilene, med ganske meget håndarbeid underveis.
Det er Viewt som av en eller annen grunn er den mest populære utgaven. Det påstås at det er levert nesten 10.000 eksemplarer av den. I realiteten er den basert på en Nissan Micra, så dermed blir det hele ganske pretensiøst. Prisen også – den starter på 150.000 kroner.
En annen modell heter Himiko. Det er en Morgan-aktig modell bygget på en MX5, men det er gjort ting underveis som ikke akkurat er til bilens fordel.
Akselavstanden er for eksempel blitt 70 cm lenger, men alt det har gått til et enormt panser som gjør at bilen er desidert tricky å få rundt svinger og hjørner.
Dette er blitt en klassisk rett-frem vogn. Den er da også blitt vesentlig tyngre enn donor-bilen, og selv om dashbordet er identisk med Mazdaens, er det lite annet av originalens gode egenskaper tilbake.
Så nå har de kommet med en ny utgave av Orochi som heter ikke mindre enn Orochi Gold Premium.
Siden den bare skal bygges i 20 eksemplarer høres dette ut som et forsøk på å pimpe opp de siste modellene i en serie, så vi kan kanskje håpe på at denne underligheten snart skal fade ut.
(Orochi er for øvrig navnet på en åttehodet og åttehalet drage som shintoguden Susanoo tok livet av. Jeg har en følelse av at dragen så bedre ut, selv etter at alt var kappet av, enn denne bilen gjør nå.)
Forbedringene på denne Gold Premium modellen er en ny hekkspoiler og en firerørs eksos, i stedet for bare to. Hvor logikken er, motoren er tross alt seks-sylindret, er vanskelig å se.
Et løfte om nulltilhundre på 8 sekunder høres også ut som om vi ville sovne underveis – men til gjengjeld koster bilen tilsvarende en million.