-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Skodas nye Norges-bil?
Her ser du Vision E, konseptet på Skodas kommende elbil. Den vises i Shanghai, er litt større enn Octavia, er langt på vei selvkjørende – og kan bli Skodas bestselger i Norge når bilen lanseres i 2020.
For noen uker siden kunne du her på BilNorge lese om Vision E, det batterielektriske konseptet Skoda har tatt med seg til Shanghai-utstillingen for å verdensvise bilen der.
Vision E er Skodas første helelektriske bilmodell og inneholder to elmotorer slik at den firehjulsdrevne bilen får 306 hk i samlet effekt.
Skoda har ikke sagt noe om hvor raskt Vision E tar deg fra stillestående til 100 km/t, men med så mye motorkraft vil dette utvilsomt være på Tesla-nivå. Toppfarten begrenses til 180 km/t.
Langt viktigere er rekkevidden som Skoda oppgir til 500 kilometer. 500 kilometer målt etter NEDC-standarden betyr 350-400 kilometer bruksrekkevidde i den varme årstiden. Men for å oppnå en slik rekkevidde må batteripakken være på minimum 60 kWh som er identisk med batteriet i Opels Ampera-e.
Skoda ser for seg å utstyre sin første elektriske bil med elektronikk som muliggjør hurtiglading av batteriet til 80 prosent av kapasiteten på 30 minutter. Videre legges det opp til induksjonslading av bilen etter samme prinsipp som lading av eksempelvis en del telefoner og elektriske tannbørster.
Vision E befinner seg på nivå 3 i forhold til selvkjør som betyr at den håndterer motorvei- og køkjøring samt holder seg i rett fil og unngår hindringer. Skoda oppgir at så snart bilen kjører selv, kan førersetet reguleres bakover og rattet løftes til høyeste posisjon for maksimal avslapping.
Skoda har også utstyrt Vision E med «Educated Parkering» som lærer seg å finne fram til førerens foretrukne parkeringsplass. Etter to manuelle parkeringer husker bilen plassen og parkerer perfekt uten hjelp senere.
Vision E overvåker også sjåførens hjerterytme. Dersom bilen registrerer uregelmessigheter gis en advarsel, og om et medisinsk problem skulle oppstå stopper bilen trygt på veiskulderen.
Volkswagen-konsernet har i lang tid snakket om den elektriske framtiden og utviklet MEB-plattformen for elektriske biler. Naturligvis blir Skodas kommende elbil en del av denne elektriske familien.
Vision E, som måler 4,688 meter i lengden, oppgis å være 1,924 meter bred, 1,591 meter høy og 2,851 meter mellom akslene, dekker litt større areal enn Octavia. Så godt som flatt gulv, større høyde samt drivverk som opptar mindre plass, gjør imidlertid Vision E vesentlig rommeligere enn dagens Octavia som er Skodas bestselger i Norge.
I Vision E mikses SUV og kupé med et fravær av B-stolpen som medfører at bakdørene slår bakover for å gjøre det enklere å komme inn og ut av bilen. Opels Meriva-erfaring med dørløsningen tilsier at skal det mye til før Skoda gjør dette i en produksjonsbil.
SUV-standard på utvendig høyde har gjort det mulig å løfte setene for å bedre sikten ut. I tillegg er det mulig å dreie setene 20 grader, også det for å lette inn- og utstigningen.
Oppbevaringsrommene på innsiden av dørene inneholder induksjonslademulighet for mobiltelefoner og passasjerene får tilgang til innholdet i sine telefoner på egne skjermer.
Med Vision E signaliseres at hver fjerde nye Skoda som selges i verden i 2025 enten vil være batterielektrisk eller ladbar hybrid. Av disse vil fem være rene elbiler.