-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

PRØVEKJØRT: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Snabbåkingsfordon
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance må være et bra alternativ for bileiere som har det så travelt at de kjører bakover i tiden – med familien i passasjersetene.
På litt avstand ser Mercedes-AMG GT 63 S E Performance tilsynelatende ut som en småsint familiebil med god plass til fire. Så feil går det an å ta. Den er ikke småsinna, men lar seg lett tirre og blir fort så rasende at alle de 843 hestene sparkes ned i asfalten samtidig.
Nå er riktignok knapt noe spart for at de to som sitter i «first class»-setearrangementet bak skal ha det komfortabelt. Setene foran byr ikke umiddelbart på sofakomfort, men signaliserer akkurat det AMG-logoen med hjemstedet Affalterbach innfelt i de faste hodestøttene indikerer – å holde deg på plass når lysstolpene står som stakittgjerde utenfor sidevinduene. Så jeg tråkker pedalen i bunn.
For et skyv
Å milde himmel for et skyv. Opplevelsen får meg umiddelbart til å tenke på frisk tunnelsprint med Aston Martin Valkyrie i Monacos Formel 1-løype og med Arne Fredly som guide. En vanvittig bil hvor førerkortet ryker raskere enn man rekker å bokstavere UP, om laseretaten skulle finne på å rette pistolen mot deg, men med ytelser som også bringer eieren til motorveier hvor fire ganger norsk landeveisfart tidvis aksepteres, og som igjen fører fram til baner hvor bare egne ferdigheter bestemmer hastighetsnivået.
Tre millioner på prislappen
«Å milde himmel for et skyv. Opplevelsen får meg umiddelbart til å tenke på frisk tunnelsprint med Aston Martin Valkyrie i Monacos Formel 1-løype og med Arne Fredly som guide.»
Den som ikke føler glede ved å kjøre i 250 km/t på noen av verdens farligste baner, fortjener heller ikke å signere på kontrakten for en AMG GT 63 S E Performance selv om det ikke nødvendigvis skulle by på problemer å bla opp de drøyt tre millionene herligheten koster – inkludert tøvete tilvalg som «aktiv fartsbegrenser». For hva skal man med det i en bil som er bygd for fart og knapt noe annet?
Og når jeg først blar meg gjennom de tre A4-sidene som må til for å ramse opp alt importøren mener må være på dette stjerneproduktet fra den bilprodusentrike delen sør i Tyskland, stopper øynene mine opp ved punktet «forberedt for bildeling». Aldri, aldri om jeg ville overlatt rattet i denne bilen til andre uten selv å befinne med i passasjersetet foran!
Noen raskere?
Hvor mange bilmodeller tilgjengelig i Norge bringer AMG GT 63 S E Performance til forlegenhet? Det politisk korrekte svaret er naturligvis ingen, men et par holder nok følge ut av lyskrysset selv med passasjersetene fylt opp: Tesla-modellene S Plaid og X Plaid, hver av dem med 1020 hk, 180 hk mer enn i AMG-en, og med sprint oppgitt til rett over to-tallet.
Du jukser, vil noen med tyngde hevde. Det går ikke an å måle San Francisco-trikkehvinende el-krefter – uansett hvor mange det er av dem – mot dyp V8-bass komponert av AMG og skrudd sammen med så mye innlevelse at teknikeren som gjorde jobben – og for å bli husket - like godt signerte på en godt synlig navneplate under panseret.
Balansert effektuttak
«AMG GT 63 S E Performance er lett å sette i bås for neddempet luksus. Den pranger ikke, men sender tydelige signaler til dem det er viktig for.»
Men ærlig talt, selv om Aston Martin skremte ut hele 707 hk av den samme fireliters AMG-motoren i fossilekte DBX 707 (James Bonds neste firmabil?), og AMG stopper på 639 hk i egne biler, riktignok 27 hk mer enn i standard-versjoner som i eksempelvis GLE Coupe AMG 63, er elmotoren der for å gi enda mer kjøreglede ved å balansere samlet kraftuttak inkludert momentet på hele 1470 Nm. Ja, du leste riktig: 1470 Nm.
Det virkelig gode med denne fartsmaskinen ligger i produsentene evne til å gjøre AMG GT 63 S E Performance til det multiverktøyet den er – som en letthåndterlig hverdagsbil når det trengs godt hjulpet av bakakselstyringen – for i neste øyeblikk å vekke villdyret med et par fingerknepp på de to små hjulene nede på hver side av AMG-rattet uten å behøve å ta hendene vekk fra det gode grepet i microfiberfeltet.
Minst mulig støttehjulhjelp
AMG Dynamic Plus heter den sensorstyrte standardpakken som styrer dempere, firehjulsdrift, styrerespons, differensialoppsett og eksoslyd ut fra den til enhver tid valgte kjørestil. Å hvor deilig det er å høre smellene fra eksosanlegget ved manuell trinnveksling i nitrinnskassen.
Poenget er å holde bilen lengst mulig unna inngripen fra antispinn og stabilitetskontroll (ESP), men likevel med et sikkerhetsnett i bunnen. Så er det selvfølgelig mulig å skifte til drift-modus ved å sende alle kreftene til bakhjulene.
«Den som ikke føler glede ved å kjøre i 250 km/t på noen av verdens farligste baner, fortjener heller ikke å signere på kontrakten for en AMG GT 63 S E Performance.»
AMG GT 63 S E Performance er lett å sette i bås for neddempet luksus. Den pranger ikke, men sender tydelige signaler til dem det er viktig for. Det samme gjelder interiøret. Ikke overdådig, men elegant materialvalg som gjør det godt å være der.
Bare 13 km på strøm
Litt grønn bilkultur kommer det også ut av ladehybridiseringen. Selv med et batteri på beskjedne 6,1 kWt som kun holder til 13 km elektrisk rekkevidde, ville mer batterikapasitet økt vekten utover de snaut 2,4 tonnene bilen allerede veier og ødelagt for den gode dynamikken.
Så om 180 g CO2/km fremkaller flere fyrop enn applaus, bryr neppe eierne seg om akkurat det når venner og naboer står misunnelige igjen i veikanten. Og hvem snakker om fyringsutgiftene, eller om å huske å plugge bilen til veggen? Neppe de som anskaffer en AMG GT 63 S E Performance.
VI SYNES
Ytelses- og nytelsesbasert kjøreglede, men prisen begrenser muligheten til å oppleve herligheten.
MERCEDES-AMG GT 63 S E PERFORMANCE
Pris fra: | Kr. 2 640 625* |
Pris testbil: | Kr. 3 062 000* |
Motor: | 3 982 ccm, V8, twin turbo bensin |
Effekt/moment: | 639 hk |
Elmotor: | 204 hk |
Samlet effekt: | 843 hk/1 470 Nm |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 2,9 sekunder |
Toppfart: | 316 km |
Batteri: | 6,1 kWt |
El-rekkevidde: | 13 km |
Forbruk: | 0,79 l/mil |
CO2/NOx: | 180 g/km - 7,6 mg/km |
Mål LxBxH: | 505/195/145 cm |
Akselavstand: | 295 cm |
Bakkeklaring: | Ikke oppgitt |
Bagasjerom: | 335 liter |
Egenvekt: | 2 380 kg |
Tilhengervekt: | 0 kg |
Tankvolum: | 73 liter |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse: | F |
* Ex frakt/levering. |