-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To store med mye plass
Må piskes
Begge bilene har naturligvis turbomotorer, 1,5 liter i Opel og 1,8 liter i Skoda. Siden bilene veier det samme (1445 mot 1447 kg), skulle ikke 15 hk i effektforskjell ha særlig betydning.
70 Nm mer i moment i Superb (320 Nm mot 250 Nm) i kombinasjon med en langt kjappere, smidigere og mer presis automatgirkasse (DSG) gjør derimot underverker.
– Opelen må jo piskes. Hvor tok momentet veien? Dette er jo som å kjøre en fullastet bil når den faktisk er tom. Det føles som Insignia egentlig ikke vil forbi når jeg forsøker å kjøre forbi noen, sukker min kollega.
– Superb, derimot, fortsetter kollegaen, oppleves kjapp og er lett å kjøre selv når det går ganske fort. Muligheten til å styre chassisoppsettet og den langt mer presise styringen gjør det lett å bli glad i denne bilen.
Sitter godt
Opels prisbelønte AGR-seter med forlengbar sittepute og i perforert nappaskinn, koster 11.900 kroner ekstra. Jeg har ved flere anledninger sagt at de er verdt hver krone, og særlig fordi de i Insignia både har massasjefunksjon og kjøling.
Men satt testteamet bedre i Opelen enn i Skodaen? Dessverre for Opel, men til vanlig kjøring vil jeg mene du har det minst like bra i Skodaen. Sittekomfort har tross alt ikke bare med setene å gjøre, men hele layouten på innredningen å gjøre.
Og når vi først er inne på utforming av innredningen så takk for at begge har varmeapparat som styres via egne hendler, og ikke med tastetrykk på berøringsskjerm.
Nesten fem meter
Siden Insignia opptar nesten fem meter veilengde og er 13 centimeter lengre en Superb, burde jo den innvendige plassen være bedre.
Nei, også her taper Opelen. La meg ile til med å si at det er plass nok i begge, men Superb laster hele 100 liter mer bagasje med baksetet i bruk (660 mot 560 liter), og dette øker til nesten 300 liter i Skodas favør når bakseteryggen legges ned (1950 mot 1665 liter).
For dem det er viktig for, trekker Superb også tyngre tilhenger enn Insignia, 1800 mot 1405 kg.
Det er lett å la seg fascinere av alt utstyret i Opelen, som headupdisplay, varme i frontruta og varme i rattet. Mye er ganske forseggjort i den behagelige plastatmosfæren, men fuskesøm (!) på dashbordet passer ikke inn i en bil i denne klassen.
Sjokkforbruk
De offisielle forbrukstallene sier at Superb skal klare seg med 0,57 liter/mil (138 gram CO2/km) mot Opels 0,62 liter/mil (141 gram CO2/km). Greit det, men de oppgitte tallene er naturligvis ikke i nærheten av det faktiske forbruket vi endte opp med.
For sjokket kom ved bensinpumpa: Skoda-forbruk på 0,88 liter/mil er høyt, men til å leve med. Vi hadde tross alt vært på fjellet. Men 1,15 liter/mil på Opelen for identisk kjøring er altfor høyt. På denne ene dagsetappen brukte Insignia 45,87 liter bensin og Superb 35,23 liter.
Det betyr bensinkostnad for Skodas del på 532 kroner mot 692 kroner i Insigna.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng