-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
For stygg for Europa?
Toyota har en rekke modeller som ikke selges i Europa, inkludert Norge. Det er kanskje like greit når man ser på dagens nykommer.
Alphard heter denne minivanen som har vært en populær modell i Japan. Den har også en søstermodell som heter Vellfire, og som ikke har en like dramatisk front. Det er neppe negativt.
Toyota som er suveren markedsleder i sitt opprinnelsesland har nemlig to store kjeder som selger produktene i Japan, så om du går til en Toyopet-forhandler tilbys du Alphard mens Netz-forhandlerne byr på Vellfire.
Inntil 7 seter
Modellene er noe mindre enn Sienna, som er en populær modell i USA, og leveres i en rekke trim- og utstyrsnivåer. De kan leveres med syv eller åtte seter.
Motoralternativene er en 2,5-liters firer eller en 3,5-liters V6, samt en hybrid-versjon med elektrisk firehjulsdrift. Bilene tilbys også i spesialutgaver for funksjonshemmede.
Påkostet
Alphard og Vellfire kom første gang på markedet i 2002, og den nye generasjonen har fått mer avansert hjuloppheng, bedre støyisolasjon og et mer påkostet interiør i tillegg til at komfort og sikkerhetsnivået er oppgradert.
Toyota forventer et månedlig salg på 7000 av de to modellene som kan være aktuelle også for andre markeder i Asia.
Inntil for få år siden fikk Toyota negativ omtale for at de la for lite vekt på design. De siste årene har de tatt design på alvor, men når vi ser på denne bilen og på hydrogen-bilen Mirai, er det fler enn meg som synes de har gått vel drastisk til verks.
Den nye trenden startet vel forsiktig med nye Aygo?