-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
For stygg for Europa?
Toyota har en rekke modeller som ikke selges i Europa, inkludert Norge. Det er kanskje like greit når man ser på dagens nykommer.
Alphard heter denne minivanen som har vært en populær modell i Japan. Den har også en søstermodell som heter Vellfire, og som ikke har en like dramatisk front. Det er neppe negativt.
Toyota som er suveren markedsleder i sitt opprinnelsesland har nemlig to store kjeder som selger produktene i Japan, så om du går til en Toyopet-forhandler tilbys du Alphard mens Netz-forhandlerne byr på Vellfire.
Inntil 7 seter
Modellene er noe mindre enn Sienna, som er en populær modell i USA, og leveres i en rekke trim- og utstyrsnivåer. De kan leveres med syv eller åtte seter.
Motoralternativene er en 2,5-liters firer eller en 3,5-liters V6, samt en hybrid-versjon med elektrisk firehjulsdrift. Bilene tilbys også i spesialutgaver for funksjonshemmede.
Påkostet
Alphard og Vellfire kom første gang på markedet i 2002, og den nye generasjonen har fått mer avansert hjuloppheng, bedre støyisolasjon og et mer påkostet interiør i tillegg til at komfort og sikkerhetsnivået er oppgradert.
Toyota forventer et månedlig salg på 7000 av de to modellene som kan være aktuelle også for andre markeder i Asia.
Inntil for få år siden fikk Toyota negativ omtale for at de la for lite vekt på design. De siste årene har de tatt design på alvor, men når vi ser på denne bilen og på hydrogen-bilen Mirai, er det fler enn meg som synes de har gått vel drastisk til verks.
Den nye trenden startet vel forsiktig med nye Aygo?